Linköping och Norrköping arbetar tillsammans för att bilda fjärde storstadsregionen. Ambitionerna är höga och de konkreta projekten börjar ta form. Men vad har Linköping och Norrköping att sätta emot som inte finns i Stockholm, Göteborg och Malmö?
Om man ser till olika framgångsrika egenskaper i de två städerna är det lätt att lyfta fram högre utbildning och idrott. Linköpings universitet är i dag ett av fyra "tunga" svenska universitet med erkänt bra utbildningar inom alla nivåer och ett omvittnat gott renommé hos studenter.
Sannolikt finns en viktig orsak att hämta i etableringen av Campus Norrköping. Det medförde en välkommen tävling mellan städerna om bra studentmiljö och ett nytt tänkande kring nya problem - Campusbussen är ett exempel. Resultatet har blivit att båda städerna fungerar bättre som studentmiljöer och att attraktiviteten ökat i hela regionen.
Inom idrotten är det på samma sätt. LHC är ett av landets ledande elitlag i ishockey men frågan är om inte en orsak till detta varit en långvarig lokal konkurrens med Vita hästen. På samma sätt är IFK Norrköping i dag på väg tillbaka in i fotbollens finrum - men hade man varit det om inte Åtvidaberg FF hade funnits?
Hälsosam tävlan med lokala krafter skapar nya idéer och nya lösningar som för verksamheten framåt. Det kommer att kunna vara Fjärde storstadsregionens styrka och drivkraft.
I det här ljuset är våra två flygplatser en stor tillgång. Om man ser till större europeiska städer är två flygplatser i en storstad inte ovanligt och det finns utrymme för båda - talar vi om stora europeiska städer är önskemålet snarare en tredje flygplats än att slå samman två till en.
Kommunikationer - såväl fysiska som virtuella - är ett kännetecken för storstadsregioner. Om Fjärde storstadsregionen på allvar vill ta upp kampen med de tre stora så gäller det att bejaka alla positiva utvecklingstendenser inom detta område. Ostlänken är bra. Europakorridoren är bra. Utbyggnaden av hamnen i Norrköping är bra. Och, inte minst, en ökad tillgång till flyg av alla sorter är en vital del. Kanske ligger här Fjärde storstads unika möjlighet och försprång - vi är en region med två kärnor, inte en, båda starka på sitt sätt och med likheter och skillnader som kan utnyttjas som motor för en snabbare utveckling än våra enkärniga konkurrenter.
Om flygplatserna får tävla om marknadens gunst gynnar det regionen.
Eva Joelsson