Vi måste reagera tidigare och tydligare på ungdomar på väg att spåra ur.
Barn och ungdomar i utsatta situationer behöver vuxenvärldens stöd. Skolan möter eleverna tidigt. Tecknen är oftast tydliga: Skolk, skadegörelse, utåtagerande beteende, bråk, dåliga skolresultat. Närpolisen möter dem på kvällar och helger och efterlyser ökade kontakter med skola och socialtjänst.
Men de sociala insatserna är delade. Socialnämnden har myndighetsansvaret att utreda och eventuellt vidta åtgärder. De sociala insatserna hos Råd och Stöd bygger på frivillighet. Eleven och familjen måste själva söka och/eller acceptera stöd och insatser.
I spänningsfältet mellan myndighets- och frivilliga insatser hamnar skolan. För att en anmälan om problem och missförhållanden ska vara motiverad måste situationen vara mycket allvarlig och alla andra insatser prövade. Skolan ser anmälan som en sista utväg efter lång tid med förvärrade problem. När väl en anmälan är gjord övertar socialnämnden utredningsansvaret. Skolan avvaktar och under tiden fortsätter problemen.
I 60 procent av anmälningarna bedöms inte situationen så allvarlig att ett myndighetsingripande är motiverat. Beslutet meddelas skolan, som upplever att man är tillbaka på ruta ett och klämd mellan socialtjänstens tvång och frivilliginsatser - och efterlyser tidiga kontakter, stöd, samarbete och vägledning.
Tanken med frivilliga insatser är god. Men kring ungdomar och familjer med allvarliga problem finns oftast inte insikten eller kraften att söka eller ta emot hjälp. Problemen i familjen är inte sällan så svåra att den är till men för barnet.
Skolan möter och hanterar alla elever varje dag. Den gör stora insatser, ibland utöver sitt uppdrag - men saknar samtidigt verktyg och stöd.
Vi behöver nya arbetsformer för barn och ungdomar på glid. Vi behöver samarbeta bättre, effektivare och tydligare med barnet i centrum. Vi behöver agera och reagera tidigare. Vi behöver samarbeta med närpolisen, som har inblick och kunskap kring ungdomsproblemen. Vi måste utbyta information och erfarenheter och skapa en gemensam bild och strategi.
Vi vill i samverkan mellan socialtjänst, skola, fritidsverksamhet, fältsekreterare och närpolisen i Ryd starta ett försök i området, där vi prövar nya arbetssätt. Insatser görs redan nu med anledning av situationen, men vi vill formalisera en försöksverksamhet för att hitta nya former att bättre möta problem.
Catharina Rosencrantz
Niklas Borg