Låt tåget slå ut flyget

Det är dags för Sverige att satsa på ett spårnät för snabbtåg skriver HANS ANDERSSON, ansvarig för Infrastruktur frågor i SSU:s förbundsstyrelse, MATTIAS VEPSÄ, förbundssekreterare SSU och JOHAN BÜSER, europapolitiskt ansvarig i SSU:s förbundsstyrelse.

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2008-07-25 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sverige måste komplettera sitt järnvägsnät med höghastighetståg, framförallt för miljöns skull då en satsning på ett nytt höghastighetsnät kommer att innebära ett alternativ till flyget. Nere på kontinenten har dessa satsningar pågått sedan början av 1990-talet och det har inneburit att transport navet mellan ett antal europeiska huvudstäder har flyttats från flyg till tåg.

Enligt banverkets undersökningar kommer en satsning på höghastighetsbanor mellan Sveriges tre största städer kosta runt 100 miljarder med en tunnel mellan Helsingborg och Helsingör. Dessa tåg kommer upp i snitthastigheter runt 300 kilometer per timme vilket mer än halverar restiden i förhållande till dagens X2000 tåg. I dagsläget tar det knappt fem timmar med X2000 mellan Stockholm och Malmö, med en höghastighetsbana avklaras sträckan på lite mer än två timmar. Med dessa banor kommer inte bara resandet mellan Sveriges tre största städer förenklas, utan även städerna på vägen som med anslutande järnvägar kommer att binda samman övriga tätorter och städer och därigenom underlätta resandet för alla.

Med en utbyggnad neråt Danmark och en broförbindelse mellan Rödby och Puttgarden i Tyskland kommer höghastighetsnätet att kopplas samman med övriga Europa och sträckan Stockholm till Hamburg kommer att ta cirka fyra och en halv timme. Genom höghastighetstågen kommer järnvägen bli en stark konkurrent till övriga transportsätt, men framförallt till inrikesflyget och i viss mån även utrikesflyget.

Förutom att vi kommer kunna resa billigare och enklare efter en utbyggnad av höghastighetsnät, så är den stora vinnaren vår miljö. När höghastighetsnätet tar marknadsandelar från flyget kommer vi se minskade koldioxidutsläpp. Den parlamentariskt sammansatta Klimatberedningen enades tidigare i år om ett gemensamt förslag till Regeringen med krav på ökade satsningar på järnvägen. För att klara de nedskärningar av utsläppen, som erfordras av Sverige, måste kapaciteten på de svenska järnvägarna enligt klimatberedningen öka med 50 % fram till år 2020. Höghastighetstågen kan ersätta flyg och bil på vissa sträckor men det krävs också att godstrafik förs över från landsväg till järnväg.

Våra stambanor börjar bli överbelastade. Godståg, fjärrtåg och regionaltåg trängs på spåren och försenar varandra, vilket lett till tiotusentals förseningstimmar årligen. Med en höghastighetsjärnväg kommer inte bara resenärerna få förbättrade möjligheter till snabba och bekväma persontransporter. Den frigör också kapacitet på södra och västra stambanan, för godstrafik och snabba regionaltåg.

Med ett järnvägsnät som klarar av höghastighetståg kommer vi att kunna resa både billigare, bättre och miljövänligare. Flera länder i Europa är redan igång med utbyggnad av höghastighetsnät, nu senast invigde Spanien sin första bana mellan Barcelona och Madrid. Sverige har länge legat i botten när det gäller järnvägsinvesteringar. Det är dags att ändra på det nu.

Hans Andersson

Mattias Vepsä

Johan Büser

Läs mer om