Kommentar till artikeln "Tystnaden är talande" (om Ostlänken) i Corren 27/9:
I ovanstående artikel uttalar sig landshövding Björn Eriksson om ett kommande möte med Banverket den 8 oktober och om den kommunala planeringen i Linköping med avseende på Ostlänken. I Linköpings kommun är vi mycket förvånade över uttalandet, som inte alls stämmer med vår uppfattning och med den information vi har fått av Banverket. Enligt Björn Eriksson ska mötet bland annat handla om att Linköpings planering har "halkat efter" och att kommunen "arbetar alldeles för vidlyftigt".
Enligt Banverket är syftet med mötet den 8 oktober att Banverket ska informera länsstyrelsen om den miljökonsekvensbeskrivning som hör till järnvägsutredningen och diskutera kvalitetsnivåerna i miljökonsekvensbeskrivningen.
Den industrigrupp som precis har presenterat en utredning om nya höghastighetståg i Sverige, ger Linköpings planering högt betyg. I bilagan om reseterminaler till "Nya tåg i Sverige" kan man bland annat läsa att industrigruppen anser att "Linköping ligger långt fram i planeringen", att kommunen har "mycket god inställning till att bidra i planeringen och prioritera resurser för detaljplanearbetet liksom för att bidra till genomförandet av resecentrum". Man skriver också att "väl genomarbetade översiktliga planer finns för att exploatera markområdena norr och nordost om resecentrum". Rapporten "Nya tåg i Sverige" finns på Banverkets hemsida (under "Banportalen").
Ostlänken och resecentrum är politiskt prioriterade projekt i Linköping och inom miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen avsätts betydande resurser för dessa projekt. Linköpings kommun utgår i sin planering från att en tidigareläggning av Ostlänken ska vara möjlig att genomföra.
Paul Lindvall
Gösta Gustavsson