Den 18/6 var en glädjens dag för Östergötland. Då föreslog vägverket att bygget av bron över Motalaviken och anslutningen av riksväg 50 till E4:an skulle tidigareläggas och bli ett så kallat OPS-projekt (offentlig-privat samverkan). Högt upp på vägverkets lista över lämpliga OPS-projekt finns även E22:an. Samtidigt angav banverket att Ostlänken är ett av de fem projekt som är bäst lämpade för OPS-finansiering, vilket kan tidigarelägga byggstarten. Avgörandet är dock regeringens och vi kommer att arbeta hårt för att regeringen ska ställa sig bakom trafikverkens förslag.
Det här är stora framgångar för oss som arbetat länge för att dessa viktiga framtidssatsningar ska bli av. Det är extra glädjande eftersom budgetläget för infrastrukturinvesteringar var dystert när alliansregeringen tillträdde. Den tidigare s-regeringen hade systematiskt underfinansierat sina infrastrukturplaner, bland annat genom att inte kompensera de kraftiga kostnadsökningar som drabbat bygg- och anläggningsarbeten. Därigenom uppkom ett "svart hål" på cirka 30 miljarder kr i budgeten för väg- och järnvägsprojekt.
I de prioriteringsförslag, som utarbetades av banverket och vägverket innan verken tagit OPS-möjligheterna i beaktande, nedprioriterade verken både Ostlänken och riksvägsbron över Motalaviken med tillhörande samlösning av riksväg 50 och riksväg 32. Vi påtalade det olyckliga i detta i ett brev till infrastrukturminister Åsa Torstensson (c). Vi framhöll då också möjligheten till OPS-finansiering.
Det är av stor betydelse att projekten genomförs. Ostlänken är en höghastighetsjärnväg, som ska förbinda Östergötland med Stockholmsregionen och som ger så korta restider att Östergötland, Södermanland och Stockholm kan bli en enda arbetsmarknads- och näringslivsregion. I förlängningen ska Ostlänken ansluta till Götalandsbanan, och därigenom sammanlänkas Stockholm och Göteborg. Ostlänken är ett strategiskt projekt av stort nationellt intresse.
Bron över Motalaviken har planerats i 65 år och det är hög tid att projektet genomförs. Motala har idag tung genomfartstrafik genom stadskärnan, med de risker för trafiksäkerhet, stadsmiljö och olyckor med farligt gods som det medför. Fler än 500 000 tunga fordon passerar Motala varje år. En bro skulle göra vägen två km kortare, vilket skulle spara fem miljoner fordonskilometer per år och ge en tydlig reducering av koldioxidutsläppen. Det är även viktigt att riks-50 mellan Vadstena och Ödeshög rustas upp.
Låt oss nu samla alla goda krafter i Östergötland med omnejd och hålla trycket uppe så att både Ostlänken och broprojektet blir av!
Gunnar Axén (m)
Andreas Norlén (m)
Betty Malmberg (m)
Finn Bengtsson (m)
Staffan Danielsson (c)
Karin Granbom (fp)
Yvonne Andersson (kd)