Många skolalternativ bra

Det är dags att rensa ut ideologin från skoldebatten. Barn är olika och därför behövs många olika skolor, skriver Sten Öhman.

Linköping2007-09-14 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Efter att ha följt fem barn genom skolan, varit aktiv i föräldrarörelsen och språngvikarierat på flera skolor ser jag med förvåning hur de politiska dogmerna dominerar media.

Det måste sägas med emfas: Skolans miljö är praktiskt taget oberoende av hur skolan leds! I alla samhällen och i alla tider har barnen till 60 procent formats av föräldrarna. Den sanningen är obekväm för ideologerna. Samhället, inklusive skolan, kan bara påverka 40 procent av lärandet. Det gäller både kunskaper och den sociala biten.

Tyvärr är skoldebatten inpyrd med ideologi men verkligheten behagar inte bli så som politikerna vill. Sedan en ideologi visat sig vara fel ersätter man den med en annan lika felaktig.

På 1960-talet trodde man på "klock-kurvan". Skolöverstyrelsen gick i taket när samtliga elever i en femteklass fick femma i matte. "En sådan klass finns inte" trodde de. Jodå, det var under uppbyggnadsperioden av Umeå Universitet. Pappa fick jobb och mamma var hemma. Alla elever hade klarat alla rätt i alla prov. Akademiskt utbildade hemmafruar var förklaringen. Smaka på det, alla feminister!

Nu uppmärksammas en avhandling om en muslimsk friskola. Som leverantör besökte jag för två år sedan Islamiska skolan i Tensta. I skoldebatten närmast ett hatobjekt. När jag kom dit var det tyst som i ett bibliotek. Inga kepsar, inget bråk. Barnen kom artigt fram och hälsade. Självklart bytte de rum när jag behövde komma in. Alla gjorde det som skolan är till för - lärande. Det var under Ramadan men jag behövde inte avstå från lunch. Islam tillåter undantag.

Människor låter sig inte klassificeras. Det gäller också barn. Samhällets insatser är betydelsefulla men inte så betydelsefulla som politiker hävdar. Barn har i alla tider fostrats inte bara av föräldrar utan även av släkt och vänner. Till den senare kategorin sällar sig förskolan. Betydelsefull men ändå marginell.

Det är dags att rensa ut politisk ideologi från skoldebatten. Lärarnas uppgift är att förmedla de kunskaper som föräldrar och övriga i barnens omgivning saknar. Dags att skrota "en skola för alla". Vi måste inse att barn är olika och att samhället därför måste erbjuda ett brett utbud av många olika alternativ.

Sten Öhman

Läs mer om