Mer biogas - mindre bensin

Regeringen måste göra det lättare att få tag på biogas, som är det mest miljövänliga drivmedlet, skriver riksdagsledamoten ALEKSANDER GABELIC (s).

Linköping2008-05-13 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att minska utsläppen från transportsektorn är en av Sveriges största klimatutmaningar. Sverige är ett glesbefolkat, bilberoende land. Därmed måste vi få mer miljövänliga bilar och en ökad användning av förnyelsebara drivmedel.

Biogas är det miljövänligaste drivmedlet för bussar, bilar och lastbilar i dag. En miljöbil får släppa ut max 120 gram koldioxid per kilometer. En biogasbil släpper ut ungefär 8 gram per kilometer. Den är alltså 15 gånger mer klimatvänlig än andra så kallade miljöbilar. Biogas framställs lokalt genom rötning av matavfall, gödsel och slam vid vattenreningsverk. Det är ju fantastiskt att sopor efter en månad är omvandlat till drivmedel. Det låter som en saga men är redan verklighet. Här i Linköping drivs en betydande andel fordon med biogas. Eftersom avfall finns överallt och biogas kan produceras i hela landet är det självklart möjligt att få tankställen överallt.

I Sverige har vi kommit en bit när det gäller försäljningen av miljöbilar. Etanol dominerar och ett skäl är att det går att tanka etanol på många ställen. Orsaken till det är att vi lagstiftat om att två tredjedelar av bensinstationerna ska tillhandahålla minst ett förnyelsebart drivmedel. Tyvärr blev inte lagen teknikneutral. Bensinbolagen valde uteslutande att sätta upp den billigare pumpen för flytande etanol, E85, som innehåller 15-25 procent bensin.

För att bidra till en bättre infrastruktur för fordonsgas infördes ett bidrag från staten på 150 miljoner kronor. Pengar har gått till tankställen i 48 kommuner. Ungefär 86 miljoner kronor finns kvar att fördela. Dessa pengar måste finnas kvar och regeringen måste visa ett större engagemang för att få fram mer biogas och fler gastankställen. Biogas är det miljövänligaste drivmedlet som finns. Vem kan säga nej till det när vårt klimat hotas?

Aleksander Gabelic

Läs mer om