Svar till Betty Malmberg Corren 13/12
Betty Malmberg anser att vi är ute och cyklar när vi kritiserar regeringen för deras låga ambitioner när det gäller pengar till underhåll. Ja, med tanke på att regeringen gör allt de kan för att inte satsa på hållbara transporter är det kanske en komplimang att vara ute och cykla.
Malmberg menar att regeringen satsar mer pengar nu än den tidigare Socialdemokratiska regeringen. Ja, det är sant, men det är som att jämföra äpplen med päron. För att få en korrekt jämförelse måste man jämföra vad den socialdemokratiska regeringen satsade under mandatperioden 2002-2006 och vad de borgerliga partierna föreslog i riksdagen under samma period.
Sedan måste man jämföra vad de rödgröna föreslog under mandatperioden 2006-2010 med den borgerliga regeringens anslag. Och jämför vi äpplen med äpplen och päron med päron ser vi att de borgerliga partierna inte hade mer pengar till banunderhåll när socialdemokraterna styrde. Däremot hade den borgerliga regeringen under förra mandatperioden mindre i anslag än vad de rödgröna föreslog.
De rödgröna hade i nationell plan åtta miljarder kr mer till banunderhåll och minskade tågförseningar. Tittar vi bara på Vänsterpartiets egna förslag till Nationell plan (som är fullt finansierad) finns 2,3 miljarder kr mer till banunderhåll under varje år mellan 2010-2021. Det är alltså totalt 27,6 miljarder kr mer än regeringen.
Så jämför man siffror på rätt sätt ser man tydligt att de borgerliga partierna alltid haft mindre i anslag till banunderhåll än vad de rödgröna och Vänsterpartiet haft. Borgerligheten har haft och har fortfarande låga ambitioner när det kommer till järnvägen och med den nivå till banunderhåll som regeringen nu lagt sig på kommer de kommande 12 åren inte leda till minskade tågförseningar.
SIV HOLMA (V) OCH JONAS SJÖSTEDT (V), LEDAMOT RESP ERSÄTTARE I TRAFIKUTSKOTTET