Motala måste lyssna

Kommunen bör kräva att Vägverket och Banverket samarbetar om en ny lösning för dubbelspåret genom Motala, skriver ANNA-LISA HAGENBORG, ledamot i Motala kommunstyrelse.

Linköping2008-07-07 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Allteftersom beslut i kommunstyrelsen tagits angående genomfarter med riksväg och dubbelspår har det hos mig växt fram allt tydligare att det finns mycket att vinna på att Vägverk och Banverk samarbetar kring ett nytt ställningstagande som gagnar många.

Det är viktigt att lyssna på de människor som engagerar sig i frågan. Kommunens ansvar är att ta tillvara kommuninnevånares intressen. Många av dem som engagerar sig i frågan är sakägare, vilket inneburit att de satt sig in i ärendet. På grund av detta har ärendet blivit belyst ur andra synvinklar än det som presenterats av Vägverk och Banverk.

Vägverk och Banverk har jobbat länge med var sitt projekt och har därigenom lagt ner arbete, som de ser som viktigt att få genomföra inom rimlig tid.

Banverket presenterar sin järnvägsplan med dubbelspår främst för att tillgodose marknaden med ett godsstråk för tunga transporter mellan norra Sverige och Europa. De vill naturligtvis göra detta på ett sätt som för dem synes enklast det vill säga rakt igenom Motalas centrala delar utmed gamla järnvägsspåret. Det gäller då för kommunen att möta Banverkets krav, på ett sätt som gagnar befolkningen och som är miljömässigt acceptabla.

Vägverket har genom pådrivande från kommunansvariga tagit upp ärendet med riksväg 50 genom Motala. Frågan har drivits på utan tillräcklig hänsyn till de nya nackdelar som uppstår. Boende utmed riksvägreservatet kommer genom dessa planer att drabbas av buller och avgaser. Minst 160 fastigheter får en påtaglig miljöförsämring.

När nu dessa projekt sammanfaller i tid och vi har ett område som mycket väl kan rymma både väg och järnväg i tunnel borde detta utnyttjas. Dessutom skulle man på köpet få möjlighet att ge plats åt den 400-kilovolts kraftledning som planeras av Svenska Kraftnät.

En tunnel under Skepparpinan skulle innebära att Göta Kanal inte behöver begränsa sina broöppningar. Drottninggatan skulle heller inte behöva belastas med ökad trafik. Många Motalabor skulle besparas onödigt buller, avgaser och byggarbetsplatser samtidigt på flera ställen i centrala staden. Dessutom skulle frigjord mark kunna användas till annat ändamål. Ett nytt modernt resecentrum skulle kunna anläggas.

Det är irrationellt att inte kräva ett samarbete mellan Banverk, Vägverk och Svenska Kraftnät vid genomförandet av projekten. Många Motalabor har vid flera samrådsmöten begärt att få till stånd alternativa lösningar, men detta har viftats bort.

Anna-Lisa Hagenborg

Läs mer om