Mp vill satsa på Tjustbanan

Beslutet att inte köpa nya tåg till Tjustbanan skadar storregionen Östergötland. Det skriver miljöpartiets språkrör Peter Eriksson tillsammans med två partikamrater från Kalmar och Östergötlands län.

Linköping2007-10-01 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den 20 september antog Östsams fullmäktige enhälligt ett remissvar som innebär att man aktivt vill arbeta för nya och större regioner.

En stor utvecklingsmöjlighet finns i att Östergötland och Kalmar län kan ingå i en sådan ny region. Sedan lång tid finns ett väl fungerande samarbete mellan landstingen. En betydande arbetspendling sker redan idag.

Den 26 september gjorde en ohelig allians i landstingsstyrelsen i Östergötland upp om att avbryta satsningen på nya lok till Tjustbanan. Det är ett feltänkt och bakåtsträvande beslut. Med moderna tåg kan Västervik och Linköping komma på pendelavstånd. För en större region är goda transporter ett måste, och tåget utgör det bästa alternativet för klimat och miljö, säkerhet, bekvämlighet och kapacitet. Det är också lättare att få gehör för hos pendlare att ställa om sin pendlingstrafik från bil till tåg än från bil till buss.

Det finns gott om exempel från Sverige där nya tåg har fått samhällen att blomma upp på nytt. En satsning på snabba tågförbindelser med god komfort mellan Västervik, Åtvidaberg och Linköping öppnar nya spännande utvecklingsmöjligheter och de är av strategisk betydelse för en ny region där Östergötland och Kalmar län ingår.

Ett beslut att återta beställningen av tåg kan allvarligt skada förutsättningarna för att Banverket ska prioritera Tjustbanan. Den borgerliga regeringen har aviserat att man skär ner ett flertal regionala projekt och kommer att prioritera de banor där landstingen och regionerna själva satsar.

Vi i Miljöpartiet står fast vid att nya tåg på Tjustbanan behövs för att minska klimatbelastningen och för en positiv regional utveckling. Låt oss vårda, värna och utveckla våra regioner tillsammans. Våra järnvägar är en nyckel till framgång.

Peter Eriksson

Lars Wilzén

Akko Karlsson

Läs mer om