Successivt har EU rört sig framåt i energifrågan, bland annat nu senast genom att vilja separera elproduktion och eldistribution för att gynna nya aktörer med nya innovativa lösningar. I denna process har bland annat Sverige varit föregångare i den genomförda avregleringen av elmarknaden. Med detta räcker inte.
Principerna om fri rörlighet av varor och tjänster inom EU måste även börja tillämpas på energiområdet. Vill vi att svenska energibolag, både stora som små, ska ges de bästa förutsättningarna för att utvecklas både i Sverige och utomlands gäller det att vässa bolagen. Detta lämpligen främst genom att proaktivt verka för framåtsyftande produkt- och affärsutveckling som har kundernas bästa i fokus. Det skulle gynna kunderna, energiförsörjningen och vårt klimat.
De svenska kundernas uppfattning om energibranschen är tyvärr entydig: den svenska elmarknaden fungerar bristfälligt. Sedan 2001 har vår branschorganisation Svensk Energi mätt allmänhetens attityder till energibranschen. "Branschen dras med stora förtroendeproblem. Endast var fjärde är positivt inställd och mer än var tredje är direkt negativ" konstaterar man in en sammanfattning. Även om den negativa trenden har vänt och pekar i positiv riktning återstår en lång väg tills en tillfredsställande förtroendenivå uppnåtts.
Missnöjet handlar om allt från obegripliga räkningar till höga priser. Avregleringen av elmarknaden har från kundens synpunkt inte lett till något odelat positivt. Detta måste marknadens samtliga aktörer ta på största allvar. Vilket naturligtvis även gäller de som upprättar marknadens spelregler det vill säga ytterst EU och Sveriges riksdag.
Östkraft menar att det vore olyckligt om man verkar för att permanenta gamla strukturer som motverkar innovation. Vi kräver därför att avreglering tillämpas fullt ut och att dagens kompromisslösning snarast omformas för att ge incitament till nya lösningar att tillfredsställa kundernas behov av klimatneutrala och prisvärda energiprodukter. Det är först när förtroendet är genuint som kreativitet och engagemang ges möjlighet att växa och utgöra grogrund för nya svar på den globala klimatsituationen.
En grund för förtroende är att en marknad fungerar och att misstankar, grundlösa eller inte, om prismanipulation inte ges möjlighet att gro. Genom att tydligt separera elproduktion, distribution och handelsled genereras en teknisk och administrativ plattform att återskapa ett stabilt långsiktigt förtroende för marknadens aktörer.
Genom att tydligare identifiera och utveckla respektive energiaktörs del i värdekedjan skapas nya möjligheter till gagn för både kunder och samhälle.
Tom Istgren