Ny pendelväg till Vadstena

Museijärnvägen mellan Vadstena och Fågelsta bör tas i bruk för att ansluta till pendeltågen till Linköping, skriver tågentusiasten Niklas Adell.

Linköping2008-04-03 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Mellan Vadstena station alldeles intill stadens slott och Fågelsta station på järnvägen mellan Motala och Mjölby ligger 9 km smalspårig järnväg, en rest från den en gång livligt trafikerade elektrifierade smalspårsbanan mellan Linköping och Vadstena.

I dag är spåret i princip - men inte i praktiken - museijärnväg. Men frågan är vad som ska hända med det framöver.

När nu järnvägen mellan Motala och Mjölby byggs om till dubbelspår, varefter Östgötatrafikens utmärkta pendeltågstrafik kommer att gå också mellan Motala och Mjölby, och Banverket och rallarna är på plats, så är det klokaste att uppgradera smalspårslinjen mellan Fågelsta och Vadstena till matarbana till pendeltågen Motala - Mjölby - Norrköping, en "lill-pendel" med anslutning till alla tåg i Fågelsta. Då kan man åka miljövänligt och bekvämt från Vadstena till Linköping på så där 45 minuter, typ en gång i timmen.

Som en bieffekt skulle Fågelsta få en chans att leva upp och bli något stort.

Det betyder förstås att museitrafiken hamnar lite åt sidan, ty med reguljär trafik behövs en förbättrad banunderbyggnad och tyngre räler, liksom moderna fordon, förslagsvis el-drivna sådana med batteridrift. Den gamla smalspårsrälsbussen (med släp) kan ju vara reservfordon.

Museiföreningen kan samtidigt få uppgifter så det räcker. Lokstallsområdet i Vadstena kan fortsätta som museiverksamhet och mellan de ordinarie tågen kan man sommartid köra veterantåg, som den kompletterande turistattraktion till allt annat storslaget i Vadstena som gammeltågen alltid har kunnat bli.

Självklart gör man uppgraderingen sådan att spåret enkelt kan breddas till normalspår den dag miljökatastrofen tvingar fram så mycket tågtrafik som möjligt och det blir en överlevnadsfråga för varje större industri och därmed också för varje kommun att ha normalspårig järnvägsanslutning.

Järnvägsbron över/under riksväg 50 ska vara bred nog också för ett normalspår, för att säga det så.

Niklas Adell

Läs mer om