Kollektivtrafiken inom länet är en mycket viktig del i byggandet av en attraktiv arbetsmarknadsregion. Pulsådern i den regionala kollektivtrafiken är pendeltåget. I dagsläget har vi ett akut problem med spårbrist, vilket även Trafikverkets "överbelastningsbeslut" från september angående Södra stambanan mellan Norrköping-Mjölby definitivt vittnar om.
I realiteten betyder det att spåren genom länet redan är överfulla under allt fler timmar dagtid, oavsett hur bana och tåg underhålls. Med dagens bedömningsmall får fjärrtågen alltid företräde framför pendeltåget i Östergötland. Pendeltåget blir alltså den givna förloraren år efter år. Vad detta får för följder för länets pendeltrafik och utveckling är inte så svårt att räkna ut. Fastighetsägarna i 4e storstadsregionen anser att detta är ett fullständigt oacceptabelt scenario.
Det går inte längre att blunda för den allt värre kapacitetsfrågan inom Östergötland och mot Stockholm. Vår mest akuta fråga just nu är att med nya spår säkra pendeltågtrafiken i länet. Något radikalt måste göras och det handlar definitivt om att bygga flera spår.
Dessa spår måste givetvis byggas med en standard som svarar mot 2000- talets behov, och kunna trafikeras med snabbgående tåg. Det som behövs är att man lägger fast denna standard, bryter handlingsförlamningen, fortsätter den redan pågående planeringen och därefter börja bygga spår. Det är samma logik som när motorvägarna planerades och började byggas i landet för mer än 50 år sedan. Det är staten som måste lägga fast standarden och trycka på knappen.
Ett sådant avsnitt som skyndsamt behöver byggas ut på detta sätt är sträckan Mjölby-Linköping-Norrköping. Självklart ska de nya spåren byggas enligt den standard som gör dem möjliga att koppla ihop med övriga delar av Ostlänken. I dagsläget finns redan en järnvägsutredning för Ostlänken för sträckan Norrköping- Linköping och nästa steg är att ta fram järnvägsplaner för sträckningen. De två kommunerna och landstinget är enligt avtal med Trafikverket beredda att bidra med 75 miljoner kronor till staten för den fortsatta järnvägsplaneringen för resecentrumområdena. Sträckan Linköping Mjölby ligger några år efter i planeringen och där behöver man istället ta vid där förstudien för Götalandsbanan slutat. Det kan förväntas att även finansieringsbidrag för den fortsatta järnvägsplaneringen Linköping- Mjölby skulle kunna ordnas.
Vi vet att kommunerna och regionala krafter är beredda att till det yttersta hjälpa till för att komma ur den allt ohållbara kapacitetssituationen genom att i ett första skede säkra att planeringsarbetet kan fortsätta inom Östergötland. Alternativet som innebär allt värre kapacitetsbrist och ett utslaget pendeltågsystem är helt oacceptabelt. Fastighetsägarna ser det därför som ytterst viktigt att alla goda krafter samlas för att planarbetet på detta sätt kan fortsätta framåt.
RIKARD NORMAN, FASTIGHETSÄGARNA I 4:E STORSTADSREGIONEN