Nya tåg är bra för Tjustbanan

Landstingsköpet av nya tåg ökar chanserna för upprustning av Tjustbanan, skriver Ulf Flodin, Jänvägsfrämjandet lokalavdelning Öst.

Linköping2007-09-11 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det krävs visioner och beslutsamhet för att utveckla vår region. Nu diskuteras storregioner. Östergötland ska utvidgas, troligen med Kalmar och Jönköpings län, som vi redan samarbetar med inom sjukvården. I det perspektivet kommer bra järnvägsförbindelser vara betydelsefulla, även till Västervik. Därför är det glädjande, att landstinget i Östergötland beslutat handla upp fortsatt tågtrafik på Tjust- och Stångådalsbanorna. Därtill har landstingsstyrelsen beslutat köpa in nya tåg till Tjustbanan.

Detta skrämmer socialdemokraterna i Östergötland vars talesman Paul Håkansson i Corren den 8 september tycker att landstinget tar för stora risker. Håkansson nämner att inköpspriset för nya tåg - 160 miljoner kronor - kunde användas till sjukvård. Men då glömmer Håkansson att tåginvesteringen ska avskrivas på 20 år. Merkostnaden för tågtrafiken till Västervik blir för Östergötland 10 miljoner kronor per år, att jämföra med landstingets omsättning 10 miljarder kronor per år. En promille i merkostnad. Om man bangar för en så liten kostnadsökning för att stärka den regionala arbetsmarknaden, hur intresserad är man då av regional samverkan?

För en landstingspolitiker kan det vara intressant att trafiksäkerheten är mycket större i tåg än i bil. Dödsrisken i tåg är en procent jämfört i bil per personkilometer. Även buss är säkrare än bil. Men tåg har större attraktivitet, så det är lättare att öka kollektivresandet med tåg.

Genom att landstingstyrelsen beställer nya tåg och fortsatt trafikering av Tjustbanan, kommer Banverket i sina rekommendationer till regeringen att ha en välvilligare inställning till banans upprustning än om enbart godstrafiken skulle vara kvar. Med hjälp från de mer framsynta partierna i landstinget ökar utsikterna för att staten ska anslå medel för en större upprustning av banan. Detta underlättas även av att staten nu har stort budgetöverskott, 138 miljarder kronor för 2007 enligt Riksgäldskontoret, vilket till del kan användas till upprustning av befintliga banor och nybyggnation av Ostlänken.

Ulf Flodin

Läs mer om