I dagarna är det dags att återvända till skolan. Min förhoppning är att det är med glädje som de flesta elever återvänder till skolan. Det brukar vara skönt när livet återgår till de normala rutinerna. Men för några elever blir det kanske inte så kul att komma tillbaka. För dem innebär i stället mötet att man känner obehag inför att eventuella trakasserier ska börja eller fortsätta.
Här har vi politiker, skolledare, pedagoger och föräldrar ett gemensamt ansvar för att inga elever ska behöva utstå kränkande behandling. Verktygen och resurserna finns för att motverka detta. Det har aldrig varit lättare att göra rätt. För sedan den 1 januari 2009 regleras arbetet mot diskriminering och kränkande behandling i både diskrimineringslagen och i skollagen. Vi har under lång tid i Sverige både implementerat och importerat metoder och program för stora summor pengar och tagit mycket av lärarnas tid i anspråk. Metoder som dessvärre inte alltid lyckats stoppa denna styggelse. Men tack vare det strategiska upplägg som alliansregeringen ägnat frågan vågar jag nu hoppas på bättre resultat.
Till exempel har alliansregeringen sedan den tillträdde satsat 60 miljoner kronor i arbetet att förebygga kränkande behandling. Inledningsvis användes resurserna för att kartlägga vilka program mot kränkande behandling som var evidensbaserade. Därefter användes resurserna till fortbildning av personal. Även inom elevhälsan gör regeringen stora satsningar under åren 2012-2015 genom att avsätta 650 miljoner kronor.
På uppdrag av regeringen gör Skolverket ytterligare en stor satsning på fortbildning av personal i ämnet likabehandling. I samarbete med 14 lärosäten erbjuds en högskolekurs med målet att stärka värdegrundsarbetet i förskolan, skolan och fritidshemmet. Ett av lärosätena som startar denna uppdragsutbildning är Linköpings universitet. Det finns idag forskning som klart påvisar att föräldrautbildning, ökad tillsyn på skolgården och olika former av disciplinära åtgärder är viktiga incitament för att motverka kränkande behandling. Ett led i att stödja rektorerna i denna fråga är Rektorslyftet som regeringen initierade hösten 2011.
Aldrig har det varit tydligare vad som gäller. Aldrig har det heller satsats så mycket för att stoppa mobbning.
Med all ny kunskap på plats, skulle jag vilja se att varje förskola och skola tar nya tag och utformar tydliga ordningsregler och att de arbetar igenom handlingsplanen för likabehandling och liksom den mot kränkande behandling i enlighet med Skolverkets nya råd. Och att innehållet i dem görs väl kända för alla och börjar följas upp systematiskt. Det är nyckeln till en värdig skolmiljö för alla.
Jag förutsätter nu, att vi under kommande läsår kommer att få se en kraftig minskning av kränkande behandling i skolan.