Ökad tillväxt krävs för Ostlänken

Projekt som Ostlänken kräver en fortsatt ekonomisk expansion för att skapa det ekonomiskt utrymme som krävs för utbyggnader inom infrastrukturen. Det anser moderaterna Finn Bengtsson och Paul Lindvall.

Linköping2010-09-22 09:23
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till Hans Stålner, Corren 15/9

Hans Stålner påstår att en rödgrön valseger säkrar Ostlänken. Detta är inte trovärdigt. När alliansregeringen övertog makten 2006 lämnade (S) efter sig ett underskott på 100 miljarder i utlovade infrastruktursatsningar som saknade finansiering. Detta är nu åtgärdat och en ny infrastruktursatsning med finansiering finns tack vare regeringen idag. Vi vill gå vidare med utvecklingen av infrastrukturen under nästa mandatperiod. Därför står vi upp för Ostlänken, dess vidareutveckling mot såväl Götalandsbanan som senare fortsättningen ut i Europakorridoren i våra politiska roller under nästa mandatperiod.

Men utan en alliansseger är de löften som nu ställts ut blott fagra. För att Ostlänken liksom andra kostbara infrastruktursatsningar ska bli verklighet krävs långsiktig tillväxt i svensk ekonomi. För detta krävs först att en arbetslinje har ersatt en bidragslinje, som minskat tidigare lättsinne med socialförsäkringssystemens utgifter. Sedan måste vi bland annat sänka bolagsskatten, ta bort värnskatten, ökar möjligheterna för investeringar i form av riskkapitalavdrag och utökat stöd till forskning på universitet och inom företag samt fortsätta sänka arbetsgivaravgifter.

Vilka ledande politiker i Sverige idag tror Hans Stålner kommer driva en sådan politik efter valet? Mona Sahlin med stöd av Lars Ohly, eller radarparet Fredrik Reinfeldt och Anders Borg?

De senare har bevisat för svenska folket att man, trots att en global finanskris svept över världen, med allianspolitik kan skapa ekonomiskt utrymme för framtida satsningar typ infrastrukturutbyggnad. Med två tillväxtfientliga partier i släptåg förverkligar inte en röst på (S) Ostlänken. I alla fall inte om man tror att detta projekt kommer att kräva en fortsatt ekonomisk expansion både i Linköpings kommun och i Sverige.

FINN BENGTSSON, RIKSDAGSLEDAMOT (M)

PAUL LINDVALL, KOMMUNSTYRELSENS ORDFÖRANDE (M)

Läs mer om