Ligger det någon sanning i att de flesta skolkare har en mängd olika problem; att de är mer kriminella än genomsnittet, röker och dricker oftare och har sämre kontakt med sina föräldrar och lärare och att deras betyg är sämre och de fuskar oftare på proven?
Blotta tanken leder ofrivilligt tankarna till 1700-talets upplysningstid som bland annat beskrev svarta människor som listiga, lata, slarviga och styrda av nycker. Man slår fast att en kategori, typ skolkare, är på ett visst sätt och följaktligen behövs åtgärder för just den kategorin.
Det är svårt att se nyktert på svensk skola om man är full av principer. Om nu polisen tvångshämtar en motsträvig, rökande och kriminell elev till skolan vad händer då med den övriga klassen och vilka blir förutsättningarna för den pedagog som ska leda undervisningen? Hjälper det den drabbade eleven att bli mer motiverad?
Arbetsplatsen skolan måste få nya egna specialverktyg. En grundad och tillitsfull skolpersonal som också kan väva in livskunskap på ett naturligt sätt inom sitt respektive område är de bästa levande verktyg en skola kan ha. För detta krävs inte bara en uppdaterad lärarutbildning där individ- och grupprocesser är en självklarhet, utan också kontinuerlig stimulans och kompetensutveckling på hemmaplan för all skolpersonal när det gäller bemötande av elever och kolleger. Med andra ord nya och förnyade insikter i kommunikation, känslomässig intelligens (EQ) och social kompetens.
Skolk är alltid ett symtom, precis som feber, nedstämdhet, magont eller huvudvärk. I vårt jobb med att bygga elevers självkänsla möter vi många elever som har huvudvärk och ont i magen. I 99 procent av alla fall handlar det om reaktioner på någon hotfull situation; svårhanterliga relationer till kompisar, skolpersonal eller föräldrar. Eller ibland också existentiella grubblerier.
Det finns de som efterlyser en skärpning av skollagen när det gäller möjligheterna att tvinga en elev att fullgöra skolplikten. Det är inte människovärdigt att 2008 nonchalera elevers frustrerade tillstånd med att höja ribban för dem som inte har hoppet.
Anders Caringer
Lena Schilström