Banverket ska snabbutreda möjligheten att införa höghastighetståg i Sverige. Det är ett bra beslut av regeringen som innebär ett stort steg framåt för Ostlänken. Det är positivt att enigheten om behovet av nya järnvägar ökar inte minst i skenet av klimatdebatten.
Men hittills har högeralliansen koncentrerat sig på att prata miljö i världen, mindre på att göra något i Sverige.
En utredning lämnades hösten 2006 med förslag som skulle möjliggöra en byggstart av Ostlänken år 2010. Beslut om pengar har skjutits framåt i omgångar och nu senast är beskedet september. Men lika allvarligt är att inget hänt för att förbättra planprocessen. Den som NUTEK beskriver som " seg, ineffektiv och kostsam". Ett besvärande exempel är Botniabanan som försenats fyra år och där bara de juridiska kostnaderna av förseningen uppgår till en miljard kronor. Även på detta område framstår regeringens tal om regelförenklingar som tomt prat.
NUTEK pekar på transportsystemets betydelse för tillväxt och konkurrenskraft. Investeringar i transportsystemet sänker näringslivets kostnader och höjer dess produktivitet. Vid en av Östsam anordnad konferens presenterades siffror som visade på 15 500 fler arbetstillfällen och en ökad lönesumma på 7,2 miljarder i fjärde storstadsregionen om integrationen ökar. Förutsättningen för detta är bättre kommunikationer. Pendeltågstrafiken i Östergötland kan inte utvecklas utan nya järnvägsspår = Ostlänken.
Östsams moderate ordförande Jan Owe-Larsson konstaterar att det är fullt på pendeltågen. Linköpingsmoderaten Paul Lindvall svänger sig med uttrycket - "må det ristas i sten att Ostlänken måste byggas nu" - och förklarar sig beredd att sätta spaden i jorden. Samtidigt sägs det att byggstarten är framflyttad till år 2012 (Corren 15/3). Regeringen leds av moderater, varav fyra ministrar med östgötsk anknytning. Det borde med andra ord finnas mycket goda möjligheter för moderater från Östergötland att påverka den nationella nivån. Med tanke på det klena resultatet kan vi inte dra någon annan slutsats än att det råder en total oförmåga från de ledande östgötska moderaterna att påverka sin egen regering!
Johan Löfstrand
Lena Micko
Mats Johansson