Orimliga upphandlingsvillkor

Äldreomsorgens kvalitet äventyras med de orimligt låga priser som Linköpings kommun satt inför kommande upphandling. Det skriver SARA ÖBERG, branschansvarig Äldreomsorgsföretagarna, som ingår i Vårdföretagarna.

Linköpings kommun kräver högre bemanning till lägre kostnad i äldreomsorgen, enligt artikelförfattaren.

Linköpings kommun kräver högre bemanning till lägre kostnad i äldreomsorgen, enligt artikelförfattaren.

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2008-12-09 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Antalet pensionärer förväntas öka med en miljon fram till år 2050. Tillsammans med kommunerna kan privatdrivna företag göra mycket för att förbättra äldreomsorgen, både genom att höja kvaliteten och genom att fungera kostnadssänkande. Men det krävs rimliga villkor för alla anordnare, både offentliga och privatdrivna, om man ska få till en bra och sund konkurrens på äldreomsorgsmarknaden.

I några fall har kommuner fokuserat mycket hårt på prislappen vid upphandlingar. Detta har ibland skett på bekostnad av kvaliteten. Upphandlingsmodeller där prisfaktorn är avgörande riskerar att ge bristande vårdkvalitet.

Linköpings kommun har alltid varit noggrann med kvalitetsaspekten. Tyvärr kan vi i Äldreomsorgsföretagarna konstatera att pendeln svängt. Kommunen kallar den upphandling som nu väntar för "en kvalitetsupphandling" men i själva verket står de kvalitetskrav som kommunen ställer på de tävlande aktörerna inte alls i relation till det låga pris som kommunen begär.

I upphandlingen har Linköpings kommun satt ett fast pris på 1 206 kronor per dygn, där kvalitetskvalificeringen till hälften bygger på bemanning. För att komma upp i maximalt antal poäng kräver kommunen en dubbelt så hög bemanning som i dag. Men redan med befintlig personalstyrka är det svårt att klara nollresultat - och då är dygnspriset något högre. Dessutom vill kommunen ha en avtalsperiod på ett år, med en ensidig möjlighet till förlängning upp till maximalt tre år. Det är mycket svårt att planera sin verksamhet med en så kort avtalsperiod.

Flera av Äldreomsorgsföretagarnas medlemmar reagerar på de nya, slimmade villkoren som har svag förankring i verkligheten. Villkoren är så hårda att privata aktörer - såväl stora som små, vinstdrivande som ideella - får svårt att leva upp till dem. I stället för att garantera de äldre en god kvalitet genom att säkra en hög grad av konkurrens, väljer kommunen att ställa en rad önskemål som ska utföras till ett så lågt pris så att flera aktörer tvekar att vara med i upphandlingsprocessen.

De privata företagen är inte ensamma om att ha svårt att leva upp till kraven. Även kommunen kommer att få svårt att leva upp till dem. Skillnaden är att kommunen har en helt annan möjlighet att skjuta till pengar, antingen från den egna budgeten eller via det statliga bidrag som bland annat SKL har efterlyst.

Om kommunen är intresserad av att ge de äldre i Linköping bästa möjliga äldrevård bör upphandlingsvillkoren förändras. Hur? Uppvärdera kvalitetsaspekten och presentera ett dygnspris som står i rimlig relation till alla de tjänster kommunen efterfrågar.

SARA ÖBERG

Läs mer om