Sverige är ett avlångt land och beroende av handel för fortsatt välstånd. För vår konkurrenskraft behövs bra kommunikationer både med omvärlden men också i närområdet. Viktiga nationella projekt är höghastighetståg på Götalandsbanan och Europakorridoren, som för oss närmare kontinenten. Ostlänken mellan Järna och Linköping blir en del av Götalandsbanan mellan Stockholm och Göteborg, och när den är färdigbyggd förkortas restiderna mellan Östergötland och dessa städer väsentligt. Men vi får också en förbättrad pendlingstrafik mellan östgötakommunerna och ett större arbetsmarknadsområde, som är ett av framgångsrecepten för regionens utveckling. Södra stambanan är idag så hårt belastad att någon utökning av pendlingstrafiken på den inte är möjlig. Alternativet blir då att välja den mindre miljövänliga bil- och busstrafiken, men även E 4-an börjar bli fullbelagd.
Linköpings universitet är etablerat både i Linköping och Norrköping och pendlingen mellan de båda städerna och mellan dessa och andra östgötakommuner är redan omfattande, men det finns en stor potential för en utökning. Östergötland med 420 000 invånare har ett strategiskt läge centralt i Sverige. Regeringen har uppmärksammat detta genom pågående utbyggnad av dubbelspår på järnvägen mellan Mjölby och Motala samt beslut om genomfart i Motala, men den stora strategiska satsningen gäller Ostlänken som en del av Götalandsbanan. Med det centrala läge som Östergötland har, är det ställt utom allt tvivel att en sådan satsning kommer att bli både samhällsekonomiskt lönsam och dessutom ett bidrag till ett bättre klimat.
Vad Östergötland behöver är ett beslut av regeringen att satsa på Ostlänken och Götalandsbanan. Östergötland har redan tagit sitt ansvar genom bidrag till en annan viktig infrastruktursatsning, Citybanan i Stockholm. Planeringen för Ostlänken har redan pågått i över tio års tid och Banverkets järnvägsutredning för sträckan Järna-Linköping har nyligen varit utställd för samråd. Nu väntar tillåtlighetsprövning och sedan kan en järnvägsplan tas fram.
Vid den stora järnvägsutbyggnaden på 1800-talet tog det 7 år att färdigställa västra stambanan mellan Stockholm och Göteborg. Då var liberalen Johan August Gripenstedt finansminister. Vi hoppas att den nuvarande finansministern Anders Borg inte vill vara sämre, utan att han likt J A Gripenstedt förstår järnvägens betydelse för vårt land.
Karin Granbom
Gun Jareblad
Bengt Olsson
Mathias Sundin
Kjell Fransson