Östgötatrafiken är ägarnas expertorgan

Det är landstinget, inte Östgötatrafiken, som fattar beslut om tågtrafiken i Östergötland. Det skriver GÖRAN EKDAHL och LARS "LABAN" BENGTSSON, ordförande och vice ordförande i Östgötatrafikens styrelse.

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2007-12-27 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Flera insändare och debattinlägg har ifrågasatt Östgötatrafikens vd i samband med hanteringen av Tjusbanans framtid. Från Östgötatrafikens sida är vi glada över det engagemang som finns hos bland annat Per-Olof Brännlund och Niklas Adell kring tågtrafik. Förutom inlägg i debatten har de tillsammans även skrivit boken "Östra Centralbanan Linköping-Hultsfred: de första hundra åren", vilket visar deras stora intresse för denna mångåriga verksamhet.

Det vi tycker är tråkigt i flera av inläggen kring Tjustbanan, är att alla inte har klart för sig vem som gör vad och vilken roll Östgötatrafiken har. Vår vd ska inte beskyllas för beslut som ligger utanför bolagets ansvarsområde.

Alla beslut som rör tågtrafiken i Östergötland tas av vår största ägare landstinget i egenskap av beställare. Östgötatrafikens roll är att förse beställaren med rätt underlag och bistå med den hjälp som efterfrågas. I denna skyldighet ingår bland annat att samla in erfarenheter från såväl kunder som entreprenörer.

Vad gäller Tjustbanan har vi fått tydliga signaler från både kunder och entreprenörer att kvalitén på banan är dålig. Något som vi själva naturligtvis även märker när vi reser på sträckan.

Dessa synpunkter tillsammans med våra egna medarbetares mångåriga erfarenhet och expertkunskap lämnar vi som underlag till landstinget. I vår roll som expertorgan är det vår skyldighet att informera landstinget om vilka konsekvenser olika beslut får, såväl ekonomiska som andra.

Flera av påståendena i tidigare debattartiklar och insändare är direkt felaktiga. Ett väljer vi att bemöta: det var vare sig BK-tåg eller Östgötatrafiken som beslutade om att inte längre köra sträckan Kalmar-Linköping-Stockholm. I och med att SJ förlorade upphandlingen till BK-tåg, fanns inte längre möjligheten för BK-tåg att köra vidare mot Stockholm eftersom SJ ensamma har trafikeringsrätten på stambanan.

Vi är medvetna om att tågtrafik är ett omtyckt sätt att resa på. Det är även ett miljövänligt alternativ, förutsatt att tågen drivs på ett miljövänligt drivmedel. Det ser vi inte minst på pendeltåget och de framgångar det haft under Leif Johansons tid som vd.

Leif Johanson har styrelsens fulla stöd i sitt arbete och han fullföljer sitt uppdrag på ett utomordentligt sätt. Beslutanderätten kring Tjustbanan har landstinget och i vanlig ordning kommer vi utföra de uppdrag vi får från dem.

Framkommer inga nya beslut eller annan viktig information kring Tjustbanan ser vi härmed debatten från vår sida som avslutad.

Göran Ekdahl

Lars "Laban" Bengtsson

Läs mer om