Östgötatrafiken är sämst

Östgötatrafiken har sämre statistik än alla andra länstrafikbolag när det gäller trafik på länsjärnvägarna. Låt därför Kalmar länstrafikbolag ta över länstågtrafiken i Östergötland, föreslår ULF FLODIN, Järnvägsfrämjandet.

Linköping2009-09-23 02:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Pendeltågstrafiken på stambanan fungerar utmärkt. Men Östgötatrafiken är Sveriges sämsta länstrafikbolag när det gäller att sköta trafiken på länsjärnvägarna. Detta framkommer när man tar del av statistiken över inställda tåg på järnvägar av samma kvalitet som våra länsbanor. I juli 2009 var 7 procent av tågen på Stångådalsbanan och 15 procent på Tjustbanan inställda och ersatta med buss. Linjen Halmstad - Nässjö hade 1 procent inställda tåg i mars 2009. Fler exempel kan erhållas från Rikstrafiken.

Anledningen till den höga andelen inställda tåg i Östgötatrafikens regi är främst fordonsbrist, inte fel på banan. Tjustbanan genomgår just nu den årliga upprustningen med slipersbyten för att bibehålla sin nuvarande standard. Fordonsbristen beror till stor del på att fordonen står orimligt länge på verkstad. Ett Kustpilentåg drabbades av brand i oktober 2008. Fordonet är fortfarande (september 2009) inte körklart. Revisionen, det vill säga planerat underhåll av ett annat fordon tog 7 månader i stället för 7 veckor, som är normal tid. Ett tredje fordon står på verkstad för revision sedan april 2009, Detta är exempel på hur Östgötatrafikens osmidiga kontakt med verkstäder medför att onödigt många fordon är tagna ur trafik, vilket ger kunderna inställda tåg.

Det finns ett uttalat samhällsintresse att öka andelen kollektivtresor. Att resa med tåg attraherar mer än buss och därför bör alla resenärer erbjudas möjligheten att välja tåg, där järnväg finns. Östgötatrafiken förmår sämre än andra länstrafikbolag att upprätthålla länstågtrafiken. Detta är allvarligt med tanke på människors förtroende för samhällets funktioner.

Vi föreslår därför att Kalmar länstrafikbolag ska överta ansvaret för trafiken på länsjärnvägarna!

Ulf Flodin

Läs mer om