Totalt görs 1,2 miljarder kollektivtrafikresor per år med bussar, tåg, spårvagnar, båtar och bilar i Sverige. Det ger kollektivtrafikbolagen ett särskilt ansvar att ställa om fordonsflottan till en med miljövänligare fordon. Klimatberedningen är ett steg på vägen.
Kollektivtrafiken är ett av flera verktyg för att få ner utsläppen från transportsektorn. Den måste därför ges en högre prioritet och ses som ett hjälpmedel för att klara de nationella utsläppsmålen. Genom riktade subventioner - skattelättnader för enskilda och företag som gynnar kollektivtrafiken och bidrag till forskning och utveckling av fossilfria bränslen - skapas förutsättningar för att folk ska ställa bilen och i stället välja bussen eller tåget.
I Östergötland drivs drygt 30 procent av kollektivtrafiken med förnyelsebara drivmedel och främst då biogas producerad på orten. Det ger oss en förstaplats bland landets trafikhuvudmän. Med andra ord är det illa ställt inom kollektivtrafiken och stora omställningar kommer krävas. Mer måste göras av oss alla.
För att öka trycket på leverantörer av fordon och alternativa drivmedel har därför ÖstgötaTrafiken beslutat att all vår trafik ska drivas med förnyelsebara drivmedel senast år 2015. Detta beslut innebär att nära 400 fordon inom en snar framtid kommer minska utsläppen, för vår del med 18 000 ton varje år. ÖstgötaTrafiken kommer att vara först i landet med att köra alla sina fordon på förnyelsebara drivmedel.
Hela vår bransch har nu en unik möjlighet att ytterligare flytta fram positionerna som det klimatvänliga transportsätt vi hittills varit. Privatbilismen har allt för länge fått fördelar. I takt med att trängseln ökar måste fler satsningar på kollektivtrafik göras.
Kollektivtrafiken har många fördelar bara genom att nyttjas på rätt sätt. Våra kunder är friskare, vi minskar utsläppen och bidrar till färre olyckor med sjukskrivningar som följd.
Vi vill därför se fler satsningar från regeringshåll. Klimatberedningens förslag om utbyggd infrastruktur för järnvägstrafik är bra - men det räcker inte och tar lång tid att genomföra. Förslag om skattelättnader för företag och de privatpersoner som ställer bilen och åker kollektivt är ett bra steg framåt i det korta perspektivet, för att främja ett förändrat beteende.
Ska svensk tranportsektor ha en framtid krävs att alla slutar prata och agerar i stället. Vi har påbörjat vårt arbete. Nu vill vi se att alla inblandade ställer upp. Satsa på lokalt producerat bränsle. Vi kan inte fortsätta importera våra egna drivmedel. Vår inriktning är biogas - men vi är öppna för den nya teknik som kommer. Leverantörer och tillverkare måste bara kunna möta upp våra krav.
Göran Ekdahl
Lars "Laban" Bengtsson
Leif Johanson