Göran Ekdahl och Lars "Laban" Bengtsson försvarar Östgötatrafikens vd när det gäller hanteringen av Tjustbanans framtid (Corren 28/12)
När Östra centralbanan, järnvägen mellan Linköping och Hultsfred, rustades i början på 1990-talet och samtidigt linjen mellan Kalmar och Berga återskapades för persontrafik, var ett av syftena att köra direkta tåg Kalmar-Linköping-Stockholm. När den trafiken väl kom igång, var framgången stor. Antalet resenärer ökade tydligt. Direkta tåg till Stockholm från sydöstra Sverige hade äntligen blivit verklighet. Alla såg att detta var en modell för framtiden.
När privatägda BK-Tåg 2003 tog över persontrafiken mellan Linköping och Kalmar lyckades inte BK-Tåg och SJ komma överens om ett upplägg med direkta tåg Kalmar-Linköping-Stockholm.
Omöjligt var det inte, men de kom inte överens. Om felet var SJ:s eller BK-Tågs undandrar sig vår bedömning.
Att det skulle gå så illa visste ingen i utgångsläget. Men nog kunde professionella tjänstemän räkna ut att det i en konkurrenssituation skulle bli svårt att få SJ och en privat entreprenör att komma överens. Därför kunde man redan i direktiven för den nya upphandlingen ha skrivit att direkta tåg Kalmar-Linköping-Stockholm var en förutsättning för att få trafiken. Detta gjordes inte.
Ansvarig tjänsteman på Östgötatrafiken för det misstaget är rimligen chefstjänstemannen. Chefer har fått gå för mindre missar än så.
Redan 2001 hade Östgötatrafikens vd Leif Johansson sagt att han räknade med att trafiken med Kustpilen Kalmar-Linköping inom en snar framtid skulle "ersättas av modern busstrafik".
Till eländet hör att nu har det blivit så trångt på spåren söder om Stockholm att Banverket inte släpper in fler tåg där. Misstaget har alltså lett till en bestående skada.
Niklas Adell
Per-Olov Brännlund