Goda kommunikationer med omvärlden är huvudskälet till att Transportinspektionen föreslås få sitt huvudkontor förlagd till fjärde storstadsregionen. Bra flygförbindelser och korta restider med tåg till Stockholm är viktiga för statlig verksamhet såväl som för näringslivet. Vår region behöver därför bättre förbindelser - och för socialdemokraterna framstår Ostlänken som den ojämförligt viktigaste investeringen i ny infrastruktur.
Finansminister Anders Borg (m) ifrågasätter satsningen på Ostlänken. Han anser att det investerats för mycket i järnvägar. Bygget av Citybanan har försenats och när Borg får frågan om nya infrastrukturinvesteringar är det Förbifart Stockholm och E22-an han nämner. Är regeringens tal om bättre miljö och åtgärder mot klimatförändringen bara prat?
Socialdemokraterna ser järnvägssatsningar i allmänhet och Ostlänken i synnerhet som verktyg för såväl tillväxt som en bättre miljö. I den socialdemokratiska alternativbudgeten finns pengar för att finansiera en byggstart av Ostlänken år 2010.
Anders Borgs partikamrat i Linköping, kommunalrådet Paul Lindvall, vill satsa mer på investeringar i infrastruktur och kräver "upp till bevis" av alliansregeringen (Corren 19/12). Vill Paul Lindvall fortfarande att bygget av Ostlänken inleds år 2010? Och bör planeringen av Linköpings nya Resecentrum fortsätta?
Lena Micko
Mats Johansson