Ostlänken finns redan!

Kostnaderna för att bygga ett nytt snabbtågsnät är oproportionerligt höga. Utveckla i stället spåren som redan finns, skriver Nils Larsson.

Linköping2007-08-01 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ingen har väl undgått att se de snabbtåg som susar förbi Linköping mot Stockholm eller Malmö. I pressen kan man också läsa att ett nytt snabbtåg, Gröna Tåget, skall ersätta X2000. Gröna Tåget har sommaren 2006 klockats för farter över 280 km/tim, och är i likhet med X2000 avsett för befintliga bansystem. Detta tåg möjliggör resor Linköping-Stockholm under en timme.

Med Lindometer och GPS typ Håkan Lanz´s system placeras tågen i rätt läge på bättre än 1% när mot dagens 20% . Tågförare ges möjlighet att se var närliggande tåg befinner sig. Hela tågtrafiken flyter snabbare och tågen körs tätare. Ökad hastighet förflyttar gods och personer snabbare, färre tåg uppehåller linjen varvid ytterligare kapacitet på banorna frigörs varvid utbyggnad av stambanan inte behövs. De krav som ställs för snabbare förbindelse till Stockholm är med modern teknik snart uppfyllda utan miljardkostande nytt dubbelspår.

Kostnaderna är dock oproportionerligt höga för spårtrafik. Ostlänken och ett nytt snabbtågsnät kostar mer än 100 miljarder. En flytt av det nyrenoverade resecentrum i Linköping kan kosta varje arbetande Linköpingsbo 100 000 kr. Är skatte-, hyres- och avgiftsuttagen för höga i Linköping när kommunen kan investera så stora belopp?

Syftet får inte vara att permanenta ett innerstadsflygfält som i framtiden utvecklas till ett miljöproblem.

En satsning på ytterligare ett dubbelspår (norr om Norrköping blir det fem spår mot Stockholm), ger en förödande påverkan på landsbygdens befintliga finmaskiga infranät och arrondering. Kulturlandskapet skadas. Få här har nytta av ny bansträckning. Tågens oförmåga att klara stigningar och långa bromssträckor gör att banan måste pallas upp och grävas ut. Banan med tryckvågszon, buller och inhägnad skapar en effektiv mur för rörligt friluftsliv, det vilda och framtida lokal utveckling.

Ingen nytta alls? Nej det går inte att få ett endaste paket eller försändelse från tåget här ute. Banan får mer karaktären av en gräddfil för city-folk.

Dagens snabba teknikutveckling pekar mot att kommande generationer använder andra och mer miljövänliga sätt att förflytta sig.

Spårvägar utvecklades sent 1700-tal och byggdes ut i snabb takt under 1800-talet. Under 1900-talets mitt övergavs spårsamhället för den nu utvecklade och effektivare vägtrafiken. Banverket föreslog 2006 att ytterligare 17 tågsträckor ska läggas ner.

Satsa istället på underhåll och utveckling av befintliga banor. Ostlänken finns redan.

Nils Larsson

Läs mer om