Linköping och Norrköping har tagit fram ett förslag till gemensam översiktsplan för de båda kommunerna, som just nu är ute för samråd. Varje kommun ska ha en aktuell översiktsplan, som omfattar hela kommunen och som ska ge vägledning för beslut om användningen av mark- och vattenområden samt hur den byggda miljön skall utvecklas och bevaras.
Den här gången tar Linköping fram en översiktsplan gemensamt med Norrköping och det tycker vi är bra, eftersom det manifesterar samarbetet mellan våra bägge kommuner inom ramen för begreppet den Fjärde storstadsregionen. Det är unikt i Sverige med två så pass stora städer som Linköping och Norrköping på bara fyra mils avstånd från varandra. Samarbetet har efterhand utvecklats mer och mer. En förutsättning för ett framgångsrikt arbete är att det får en bred folklig förankring.
Folkpartiet vill framhålla vikten av att samarbetet mellan Linköping och Norrköping inte får exkludera de andra kommunerna i Östergötland. Regionen behöver bli mer diversifierad när det gäller näringsgrenar och få ett större utbud av storstadsbranscher. Förutsättningarna för en sådan utveckling kommer att öka, om kommunikationerna inom och mellan kommunerna förbättras.
Därför är Ostlänken och Götalandsbanan så viktiga för hela regionen. De kommer inte bara att möjliggöra snabbare förbindelser till Stockholm och Göteborg, utan i lika hög grad ge möjlighet till utbyggnad av pendlingstrafiken i Östergötland och till orter i angränsande län. Folkpartiet vill i detta sammanhang också lyfta fram vikten av pendeltågstrafik till Åtvidaberg och Kisa och mellanliggande orter. Det är inte nödvändigt att all befolkningstillväxt sker i Linköping och Norrköping.
Vi ser också positivt på att förslaget till översiktsplan pekar på flygets betydelse för länet, inte bara för affärslivet utan även för regionens invånare i allmänhet. Med höghastighetstågen kommer järnvägen att bli det naturliga valet av kommunikationsmedel på sträckor upp till åtminstone 60 mil, men vi behöver också kunna ta oss längre söderut i Europa och österut över Östersjön och mot Baltikum/Ryssland och då är flyget ett nödvändigt transportmedel.
I den gällande översiktsplanen för Linköping från 1998 finns även en beskrivning av användningen av naturresurserna och i ett avsnitt skyddet av brukningsvärd jordbruksmark. Detta finns inte omnämnt i föreliggande förslag till översiktsplan utan ska tas upp i särskilda planer för landsbygdens utveckling i respektive kommun.
Folkpartiet vill dock redan nu peka på vikten av att vi bevarar värdefull åkermark och vi är därför kritiska till förslag till utbyggnad av bostäder norr om E 4:an. Från 1927 har åkerarealen i Sverige minskat med 25 procent från 3,6 miljoner hektar till 2,7. Jordarna på Östgötaslätten är bland de bästa i Sverige och vi bör därför vara rädda om dessa.
Bengt Olsson
Sture Bjelkåker
Jan Törnfeldt
Claes Almén
Carl Fredrik Ideström