Har under ett halvår haft den stora förmånen att (som näringslivets projektledare) få arbeta med Ostlänken - den kommande höghastighetslänken för tåg mellan Stockholm och Östergötland. I nästa etapp byggs sträckan "ner" mot Göteborg. Resan kommer att ta smått magiska två timmar mellan Sveriges två största städer.
Många goda insatser har gjorts i regionen - men frågan om byggstarten kan äga rum 2010 är inte på något sätt avklarad. Snarare avgörs det under det närmaste halvåret.
Banverket utreder sina prioriteringar och lämnar svar till regeringen senare i sommar. Därefter ska det beredas och malas i det politiska systemet.
Det är många projekt i vårt land som kräver prioritet och medlen är begränsade. Vi östgötar måste ta oss upp "på hög höjd" när vi analyserar och tolkar läget och våra möjligheter att få access till regeringens och infrastrukturministerns budget.
Nyckeln ligger i att få Stockholm/Mälardalen att inse att de - trots sitt goda läge - behöver vår region.
Stockholms befolkning kommer de närmaste 25-30 åren att växa med omkring en miljon människor (motsvarande två-tre Malmö). Alla dessa personer behöver söka sig till områden och regioner där det finns boende, arbete och goda transportmöjligheter. Mälardalens större städer är självklara men med Ostlänken kan också Östergötland stå på tur.
Vad gäller beräkningar av samhällsnyttan har detta kommenterats på ett bra sätt av Brandes/Castensson i flera artiklar i Corren.
Vad kan vi östgötar då göra för att få en byggstart 2010? Om vi vill verka för Ostlänken måste det arbete som påbörjats av alla aktörer bli ännu starkare. Därför måste följande åtgärder vidtas:
º Ta fram privata medfinansiärer. Kontakta privata aktörer som är beredda att skjuta till finansiering tillsammans med staten. Det finns ett flertal bolag som kommer att kunna få intäkter i samband med bygget av Ostlänken - och som har anmält intresse att vara med.
º Integrera vår region. Nutek konstaterar att fjärde storstadsregionen finns men att den inte uppför sig som de tre andra i landet. Det beror på att Linköping/Norrköping inte är tillräckligt integrerade i sitt samarbete.
Enda sättet för hela länet att bli mer intressant för vår omgivning är att vi samarbetar på alla nivåer - politik, ekonomi, sjukvård, kultur, idrott och infrastruktur. Inte dubbleringar av funktioner utan kompletteringar där olikheterna blir en spännande helhet. Det är dags att Linköping och Norrköping visar vägen, tar ytterligare kliv och påskyndar processen för hela länet.
º Bli en del av Sverige. Ostlänken är ingen isolerad infrastrukturfråga för Östergötland. Det är en fråga för hela Sverige. Södra stambanan som är landets viktigaste transportlänk, är i dag fullmatad. Vi bör snabbt närma oss både Stockholm och Göteborg för att få ihop Sverige.
Besluten fattas dessvärre inte i Östergötland utan i huvudstaden och där måste vi synas. Vi måste helt enkelt se till att argumentera skickligt och se till att de stora regionerna inser Östergötlands alla fördelar.
º Påverka byggandet av citybanan i Stockholm. För att kunna optimera nyttan av Ostlänken och alla andra tågförbindelser in i landets nav - Stockholm måste Citybanan (järnväg under Stockholms kärna) byggas. Av oförklarliga anledningar stoppade regeringen bygget under 2006. Vi måste ge oss in i debatten och påverka våra politiker så att bygget snarast kan återupptas. En Ostlänk utan Citybana eller Citybana utan Ostlänk är inte vad Sverige behöver för att växa.
º Argumentera för miljön. Tåg är ett överlägset miljöalternativ. Harry Martinsson sa att "det är ont om jordklot". Miljön kommer fortfarande ofta i andra hand när det ska investeras. Här måste vi alla tänka om - inte minst företagen! Med den senaste tidens utveckling i väder och vind borde det finnas större utrymme för miljön - även ur ett ekonomiskt perspektiv.
º Från ritbord till verkstad. Med den globala världen har vi fått en rejält ökad synlig konkurrens. Det har aldrig varit så påtagligt som nu. Man måste både agera och synas - annars går möjligheterna och tillväxten till andra aktörer som gör rätt saker och är snabbare.
Ett kinesiskt ordspråk säger att den som tänker för länge på nästa steg tillbringar ofta resten av livet stående på ett ben. Detta är inget för ett Östergötland som vill växa!
Bygg Ostlänken med start år 2010!
Carl Falkenberg