Pensionärer diskrimineras

Med den nya skatten på trafikförsäkringspremien straffas pensionärerna kollektivt ännu en gång. Det skriver Lola Alseby.

Linköping2007-08-22 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I dagens system subventionerar lågrisktrafikanter dem som tar stora risker i trafiken (drogpåverkade, onyktra, hastighetsöverträdare och de med låg respekt för andra människor).

Årligen sker omkring 20 000 trafikolyckor med personskador och totalt utgör trafikskadorna närmare 60 000 per år. Regeringen anser - med all rätt - att socialförsäkringssystemet inte ska betala 8 miljarder kronor årligen för de här skadorna.

Den 1 juli i år tillkom därför en skatt på trafikförsäkringspremien med 32 procent för alla motordrivna fordon. Den ska finansiera kostnaderna för trafikskadorna.

Pensionärerna är en grupp försiktiga förare. Det är den gruppen som har klarat trafiksäkerhetsmålen bäst med en nedgång på 43 procent under åren 1996-2006.

Varför lägger man då 32 procent skatt på trafikförsäkringspremien även för pensionärerna?

Pensionärer får dessutom inte del av skattesänkningar och får inte sjukpenning eller sjukersättning vid trafikskada. Pensionärerna diskrimineras åter igen genom att ersättning vid inkomstbortfall som följd av trafikskador inte är pensionsgrundande. Detta bör ses över.

Beroende på pensionsålder ges en form av livränta - ett engångsbelopp. Ännu en gång hör pensionärerna till gruppen för kollektiv bestraffning i Sverige med mottot:

"Ge gärna pengar och utrymme till andra/annat men inte till våra äldre i landet."

Lola Alseby

Läs mer om