Politiker: Tänk om i flygplatsfrågan

Debattören Anders Dahlquist skriver att det är tillräckligt med en flygplats i Östergötland. Han listar flera motiv till Linköpings fördel och varför Norrköpings kan läggas ner.

Lägg ner Norrköpings flygplats och satsa på Linköpings flygplats, skriver debattören Anders Dahlquist.  FOTO: Peter Jigerström/2009

Lägg ner Norrköpings flygplats och satsa på Linköpings flygplats, skriver debattören Anders Dahlquist. FOTO: Peter Jigerström/2009

Foto: Peter Jigerström

Linköping2012-11-01 07:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den fjärde storstadsregionen med Linköping och Norrköping har ett upptagningsområde i storleksordning med Malmö och skulle alltså kunna vara underlag för en flygplats i Sturups storlek.

Tyvärr har vi i stället en situation med två flygplatser som effektivt hindrar varandra från att utvecklas. Kostnaderna att driva två flygplatser är i princip det dubbla mot att driva en flygplats, även om man har viss gemensam administration. Norrköpings flygplats gick förra året med minus 4,5 miljoner kronor, en summa som skattebetalarna på ett eller annat sätt får stå för. Linköpings flygplats lämnade samtidigt ett överskott på 8,5 miljoner kronor. Resultatet av dagens situation är färre antal destinationer genom ett splittrat kundunderlag, nu senast illustrerat av problemen med förbindelsen mellan Norrköping och Köpenhamn, begränsade möjligheter att expandera och ett sämre serviceutbud. Kan det, nota bene, vara så att viss politisk prestige kan ha smugit sig in i besluten i flygplatsfrågan?

En gemensam flygplats skulle alltså ge väsentliga fördelar och frågan är då var den ska ligga.

Till Linköpings fördel talar då:

? Mer centralt beläget i upptagningsområdet, som skulle sträcka sig in i Småland och Sörmland och kanske också delvis in i Närke. Norrköping ligger bara 5 mil från Skavsta, som starkt konkurrerar med Norrköping.

? Genom Saabs verksamhet så kommer Linköping under alla omständigheter att ha en flygplats, liksom Saab också bidrar till bättre lönsamheten.

? Det ekonomiska kluster av flygrelaterad verksamhet som expanderar i Linköping talar för samma sak.

? Genom Ostlänken kommer Linköpings flygplats att få tåganslutning, vilket är ett starkt önskemål ur miljösynpunkt. Tillgängligheten inom hela upptagningsområdet förbättras och norrköpingsborna får pendel till flyget.

? Linköping är i dag den större flygplatsen med ungefär dubbelt så stor omsättning som Norrköping och som, till skillnad mot Norrköping, dessutom går med överskott.

Till Norrköpings fördel skulle tala det logistiska centrum man är genom tillgång till hamn. Emellertid måste alltid omlastning behöva ske på flygplatsen, vilket då lika gärna skulle kunna göras i Linköping.

Många skäl talar alltså för att lägga ner Norrköpings flygplats. Vi skulle i Linköping få en modern flygplats med betydligt fler destinationer för såväl affärs- som charterflyg. Flygplatsen skulle få ett mycket större utbud med taxfree, shopping med mera och göra själva besöket till en attraktion. Utvecklingen av näringslivet i hela regionen skulle gynnas samtidigt som invånarna skulle få bättre service och kortare resväg till flyget. Detta skulle också gynna Norrköpingsborna som dessutom skulle spara skattepengar.

Jag ser med stort intresse fram emot att ansvariga politiker i både Norrköping och Linköping redogör för skattebetalarna de bevekelsegrunder som ligger bakom beslutet att behålla två flygplatser.

Läs mer om