Rattfull kan få bilen beslagtagen och såld

Blotta vetskapen om att bilen kan beslagtas ska fungera förebyggande mot trafikbrott, skriver Andreas Norlén (M), med anledning av ett nytt förslag.

Linköping2013-01-25 06:13
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Trafikbrott är allvarliga, eftersom de ofta leder till att människor skadas, och de måste därför bekämpas med kraft. Nyligen presenterade regeringens utredare ett förslag om att rattfyllerister ska kunna bli av med bilen mycket oftare än i dag.

Förslaget innebär att en bil ska kunna beslagtas och säljas eller förstöras, om den som äger den gjort sig skyldig till flera fall av olovlig körning, rattfylleri eller grovt rattfylleri under en begränsad tid.

Förra året anmäldes cirka 80 000 brott mot trafikbrottslagen. De vanligaste brotten var olovlig körning (cirka 35 000 fall) och rattfylleri (cirka 30 000 fall, varav cirka 12 500 avser rattfylleri under påverkan av narkotika). Dömda för olovlig körning har en återfallsfrekvens på knappt 40 procent inom ett år och drygt 50 procent inom tre år. För rattfylleribrotten är motsvarande siffra drygt 10 respektive drygt 20 procent. Återfallsrisken beträffande rattfylleri är inte lika hög som för de andra brottskategorierna, men rattfylleri innebär å andra sidan ofta stora risker för såväl föraren som andra trafikanter, varför de återfall som ändå sker är mycket allvarliga. De verkliga siffrorna är dessutom högre, eftersom underlaget baserar sig på registrerade, inte faktiska, återfall.

Blotta vetskapen om att bilen kan beslagtas och aldrig lämnas tillbaka ska fungera förebyggande mot trafikbrott av olika slag. Beslaget kommer dessutom utöver det straff som utdöms för det brott som begåtts. Därutöver kommer beslag i en del fall att fungera förebyggande helt enkelt eftersom det rent fysiskt hindrar återfallsförbrytare från att sätta sig i en bil.

Det är bra att regeringen utreder och kommer med förslag på hur vi ska bekämpa trafikbrott, och jag hoppas att vi snart kommer att få se lagstiftning med den här inriktningen träda i kraft. Oskyldiga skadas i trafiken varje dag till följd av andra människors livsfarliga beteende och vi måste göra allt vi kan för att skapa en tryggare trafikmiljö.

Läs mer om