Redovisa den totala klimatpåverkan

Att enbart redovisa flygets koldioxidutsläpp räcker inte. Det skriver LASSE GUSTAVSSON, generalsekreterare Världsnaturfonden och ANDERS WIJKMAN (KD), vice ordförande Tällberg Foundation.

Linköping2009-07-16 02:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Flygbolagen Malmö Aviation och Sverigeflyg har gått till hårt angrepp mot aktörer som erbjuder klimatkompensering för flygresor. Kritiken går ut på att dessa aktörer skor sig genom att blåsa upp flygets klimatpåverkan. Frågan är i grund och botten mycket enkel - ska flygets klimatkonto belastas av sektorns verkliga klimatpåverkan eller ska man nöja sig med att bara räkna de betydligt lägre koldioxidutsläppen?

Flygets koldioxidutsläpp är, till skillnad från dess totala klimatpåverkan, lätta att mäta. Men på hög höjd bidrar flyget dessutom till klimatpåverkan genom utsläpp av kväveoxider, vattenånga och kondensstrimmor. FN:s klimatpanel IPCC uppskattar att flygets verkliga klimatpåverkan är två till fyra gånger större än de direkta koldioxidutsläppen.

De två flygbolagen hävdar att man bara ska räkna flygets klimatpåverkan från koldioxidutsläppen, med motiveringen att FN:s klimatpanel inte exakt kan ange vilken uppräkningsfaktor som är den korrekta. Någon annan lösning har vi svårt att se, skrev de nyligen i ett debattinlägg på flygbranschens egen webbplats, som beskrivs som den självklara platsen för den som vill fördjupa sig i frågor som rör det svenska kommersiella flyget och miljön. Detta är ett oansvarigt sätt att handskas med denna viktiga miljöfråga. Vi föreslår en enkel lösning: Lyssna på forskarna i FN:s klimatpanel.

Många seriösa flygbolag arbetar med att minska sin klimatpåverkan med olika åtgärder. Det finns inget som hindrar att resenärer erbjuds klimatkompensering för bara koldioxidutsläppen - det är mycket bättre än ingenting. Men flygets totala klimatpåverkan är alltså två till fyra gånger större än så. Vi uppmanar hela flygbranschen att lyssna på forskarna i FN:s klimatpanel - och öppet redovisa att flygets totala klimatpåverkan är minst dubbel så stor som den som orsakas av bara koldioxidutsläppen.

Lasse Gustavsson

Anders Wijkman

Läs mer om