Regeringen sänker järnvägen

Ett viktigt skäl till kaos och förseningar i järnvägtrafiken är bristande underhåll av järnvägen. Regeringens låga ambitioner för de kommande 12 åren minskar inte tågförseningarna. Det framhåller vänsterpartisterna Siv Holma och Jonas Sjöstedt som representerar partiet i riksdagens trafikutskott.

Människor får vänta i kyla och vind och blir försenade. Vi måste bygga fler järnvägar argumenterar Vänsterpartiet.Bild Scanpix

Människor får vänta i kyla och vind och blir försenade. Vi måste bygga fler järnvägar argumenterar Vänsterpartiet.Bild Scanpix

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2010-12-03 08:25
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Varje dag hör vi talas om tågresenärer som inte kommer fram i tid. Människor får vänta i kyla och vind och blir försenade till arbete och studier. Även godstransporter blir försenade. Både företag och anställda blir lidande.

En orsak till förseningar och inställda tåg är att det saknas spår att köra tåg på. Vi måste bygga fler järnvägar, något som Vänsterpartiet verkat för under lång tid. I Vänsterpartiets infrastrukturplan satsas 15,9 miljarder kr per år till nya järnvägar. Jämför med regeringens nivå på 8,6 miljarder kronor per år!

Men ett ännu viktigare skäl till kaos och förseningar är bristande underhåll av järnvägen. Banverket (nu Trafikverket) menar att om man vill minska tågförseningarna med 50 procent och öka godskapaciteten med 50 procent, måste man avsätta 7,6 miljarder kronor per år till banunderhåll. Vänsterpartiet har därför föreslagit att underhållet ska ligga på denna nivå. Regeringen har dock bara avsatt 5,3 miljarder kr per år under planperioden 2010-2021- på tok för lite!

Vi är i ett läge där vi av miljö- och klimatskäl mer än någonsin behöver öka järnvägssatsningarna . Vänsterpartiet anser att den nationella miljö- och klimatpolitiken ska skapa förutsättningar för att människor kan färdas med hållbara transporter och att fler företag kan frakta sina varor med en godstrafik som minimerar utsläppen. Men regeringen gör tvärtom.

Regeringens låga ambitioner för de kommande 12 åren kommer inte att minska tågförseningarna.

Regeringen skyller ofta dagens brister på tidigare socialdemokratiska regeringar. När de borgerliga partierna satt i opposition 2002-2006 föreslog M, C eller FP aldrig högre nivåer på banunderhåll än den socialdemokratiska regeringen. Tvärtom finansierade både C och FP flera gånger ökade vägsatsningar genom att dra ned på anslaget till banhållning, där banunderhåll ingår. Ett enda år (2002/2003) föreslog KD mer pengar till banunderhåll, men då med blygsamma 200 miljoner kronor. Året efter sänkte KD dock detta anslag med 300 miljoner kr.

När vi rödgröna hade oppositionsrollen 2006-2010 föreslog vi ökat banunderhåll. Men regeringen har alltid röstat emot.

Trafikverket har nyligen redogjort för konsekvenserna av regeringens beslut om att sänka anslaget till banunderhåll. Man menar att det leder till att, punktligheten för tågen sänks från 95 till 87 procent

Vidare har resenärerna drabbas hårt genom större driftstörningar och sänkta hastigheter, och det finns uppenbar risk att det uppstår situationer liknande vinterkaoset i början av 2010. Regeringens kombination av höjda banavgifter och sänkt banunderhåll leder till att mer gods flyttas över till vägtrafik.

Genom att sänka banunderhållet sänker regeringen järnvägen. Om regeringen inte vill lyssna till oss borde man åtminstone ta till sig det som Trafikverket mycket tydligt framför och backa från sin rigida ståndpunkt att satsa på vägar på bekostnad av järnvägstrafiken.

SIV HOLMA (V), LEDAMOT I TRAFIKUTSKOTTET, JONAS SJÖSTEDT (V), ERSÄTTARE I TRAFIKUTSKOTTET

Läs mer om