Vår uppfattning är att debatten i vår region är som en regndans kring
Ostlänken. Om vi i Fjärde storstadsregionen inte kan visa upp
intressanta investerings- och utvecklingsmöjligheter så behövs varken
Ostlänken eller nya resecentra i Linköping och Norrköping.
Är Fjärde storstadsregionen en utvecklingsregion värd att investera i
eller är det en region bland flera mellan Stockholm och Skåne där
Europabanan går värdshus förbi om 25-30 år?
Noteringar från Långtidsutredningen (SOU 2007:3):
- De senaste 30 åren har pendlingen fördubblats och idag pendlar
1.3 milj. eller var tredje de förvärvsarbetande.
- Den ökade arbetspendlingen är en följd av serviceekonomins
växande sammanhängande arbetsmarknadsregioner. Större regioner ökar
differentieringen och möjligheterna att utveckla kvalificerade
servicefunktioner.
Kan Saab AB och Ericsson, länets viktigaste högteknologiska företag,
komma in i en ny tillväxtfas där ökad export är den stora utmaningen.
Finns det ett nytt Sectra (den mest lyckade avknoppningen från Linköpings universitet) på gång? Visualisering inom medicinsk teknik tippar vi som nästa
tillväxtområde. Finns entreprenörskapet för avknoppning här i regionen?
LiU kommer, liksom alla andra svenska universitet, att dra ner på
grundutbildningen under de närmaste åren. För närvarande är det bara
hälften av de nyexaminerade från Linköpings Universitet som får arbete
i Fjärde storstadsregionen. De som inte får arbete här söker sig
utomlands eller till någon av de tre andra storstadsregionerna.
Konkurrensen om både studenterna och forskningsresurserna kommer med
minskande studentkullar att hårdna ytterligare. Forskningsanslag mera
efter prestation än tradition är på gång. Avknoppningar är ett viktigt
område där LiU kan bli bättre.
Det är företrädarna för kommunerna, regionen och företagsledarna som
måste visa vilka investeringar och satsningar som skall göras i
regionens unika kompetenser och världsklassverksamheter. Dessa
möjligheter är inte alls lika kända hos de centrala beslutfattarna som
hejaropen på tidigareläggning av byggstarten för Ostlänken.
Både planeringen och debatten har gått ner på tomgång i frågan om
Ostlänken. Den positiva nyheten är att Citybanan skall byggas under
centrala Stockholm. Det nya läget kräver nya argument för Ostlänken.
För övrigt anser vi att den ena utrikesflygplatsen i Östergötland
borde... bebyggas med bostadshus.
Ove Brandes
Reinhold Castensson