Reklambranschen behöver inte mer lagstiftning

Mera lagar och förbud inom reklamområdet skulle leda till smygreklam och köer vid domstolarna. Dessutom vore det en inskränkning av yttrandefriheten, skriver Ander Ericson, Sveriges Annonsörer.

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2007-09-14 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I tysthet bedriver näringslivet en kamp mot oönskad och oetisk reklam. Varje år hanteras hundratals ärenden där allmänheten anmält reklam. På detta sätt blir reklamen allt bättre.

Tillsammans med konsumentorganisationer, media och andra intressenter motarbetar Sveriges annonsörer sedan länge diskriminerande, oärlig och annan olämplig reklam.

En stor del av detta arbete sker inom ramen för ett 40-tal olika egenåtgärdssystem, varav de branschövergripande nämnderna ERK och MER sannolikt är mest kända. Näringslivets Etiska Råd mot Könsdiskriminerande Reklam, ERK, fokuserar helt på könsdiskriminerande reklam medan Marknads Etiska Rådet, MER, arbetar med ett brett spektrum av frågor.

Utöver dessa två övergripande råd finns branschspecifika program inom sektorer som läkemedel, bryggerier och finansiella tjänster.

En snabbt växande andel av europeisk konsumtion och marknadsföring styrs av multinationella aktörer och behovet av enhetliga normer blir allt mer uppenbart. I juni 2004 skrev ett stort antal organisationer under Advertising Self-Regulation Charter - en gemensam deklaration med ett antal grundläggande principer för god självreglering.

Några av de viktigaste principerna i denna paneuropeiska deklaration är att näringslivet ska ta till sig konsumenternas klagomål och effektivt arbeta för efterlevnaden av en hög standard på reklamens område. Sanktioner i form av att uttalanden publiceras i media och som ibland kombineras med andra typer av sanktioner ska användas.

De ledande europeiska organisationerna för annonsörer, medier (tidningar, etermedier, digitala medier, direktreklam med flera) har skrivit under deklarationen under överinseende av ansvarig EU-kommissionär.

Det finns med andra ord en vilja att skapa effektiva system för egenåtgärder, väl förankrat över alla gränser.

I Sverige har ERK, MER med flera i det tysta hanterat hundratals fall om året och bidragit till att svensk reklam är ärligare och mindre sexistisk än den i de flesta andra länder. Denna verksamhet finansieras av branschen själv.

Samtidigt har reklamdebatten under senare år kört fast i ett ställningskrig mellan politiker som tror sig kunna lagstifta bort avarterna och näringslivet som vet att det i praktiken är omöjligt att skydda sig från till exempel gränslösa medier. Att förbud bara bäddar för smygreklam som är mer förrädisk och svårare att upptäcka och värja sig för. Och att ERK har oändligt mycket bättre förutsättningar att rensa bort avarterna än trögrörliga domstolar som borde ha tillräckligt mycket att göra som det är.

Ytterst handlar det om yttrandefrihet och att förstå att reklam är god kraft. Därför är det beklagligt att den borgerliga alliansen inte tydligare har tagit avstånd från den strutsmentalitet som mantrat om mer lagstiftning i praktiken innebär.

Anders Ericson

Läs mer om