Vadstena kommun har sagt upp avtalen med Museiföreningen Wadstena Fogelsta Järnväg för avflyttning vid årets slut. Föreningen "har försuttit sina chanser när det gäller stationsområdet och den övriga delen av banan".
Sveriges äldsta smalspåriga järnväg kommer att rivas upp och försvinna, liksom bangården där det mesta är sig likt sedan 1888! Då försvinner också det mest intressanta för ungarna som besöker Vadstena. Och ett turistmål för många vuxna.
Det är en olycklig utveckling, som man i framtiden kan ångra: "Tänk om man inte lagt ner järnvägen Vadstena och Ödeshög; då kunde man ha åkt ångtåg till Hästholmen och ångbåt tillbaka".
Vi föreslår
1) Att kommunen tar tillbaka sin uppsägning så att man får tid att gå igenom vad som kan göras för att få järnvägen kvar, och att konsekvenserna av en nedläggning genomlyses och att man är fullt medvetna om dem.
2) Att museiföreningen, kommunen, näringslivet i kommunen, länsmuseet, riksantikvarieämbetet och andra ser över vad som kan göras för att järnvägen skall bli kvar.
Tommy Palmquist skrev under avtalen 2003 med ändamålet "att bevara och levandegöra den kulturhistoriskt värdefulla stationsmiljön i Vadstena". Miljön kan inte ha blivit mindre kulturhistoriskt värdefull på sex år.
Enligt avtalen ska samråd mellan parterna ske minst två gånger/år. Inga sådana möten har skett, utom hösten 2007 då kommunen ville utvidga parkeringen vid Wasagården. Då sas inget om missnöje med föreningens skötsel och ingen kritik har framförts förrän brevet från lantbrukarna kom.
Det är ett brott mot andemeningen i avtalen att utan förvarning säga upp dessa.
Det är inte bara föreningen som brustit i sina åtaganden. En signerad bilaga till avtalen listar vad som ska göras. Av 13 punkter åtog sig kommunen 9, bland annat:
- skrapning och omfärgning av stationshus (skulle göras 2004);
- fasadrenovering och omfärgning av rälsbussgarage (2005);
- reparation av fasad- och takskador samt målning och reparation av portar på lokstall (2005).
Ingen av punkterna har blivit gjord, något som bidrar till att området ser skräpigt ut. Det är tillräckliga skäl för att ompröva beslutet om avflyttning!
Föreningen får inga kommunala bidrag. Man arrenderar banan och stationsområdet utan kostnad, men står för upprustningen. Lokalerna i stationshuset och lokstallarna hyrs för cirka 30 000 kronor/år.
Järnvägen bör drivas med inflytande och stöd från kommunen, företrädare för olika näringsgrenar inom kommunen och företrädare för olika kulturhistoriska intressen så att man skapar något positivt och bestående av de möjligheter som järnvägen erbjuder.
Ingegerd Lindaräng
Herman Donnér
Bert Jakobsson