För att öka värnpliktens attraktionskraft bland ungdomar måste de värnpliktiga blir bättre kompenserade för sina insatser i det civila samhället. Sådant tillgodoräknande brukar benämnas civilt mervärde.
Det civila meritvärdet syftar till att ge Sveriges värnpliktiga ungdomar kompensation för den studietid eller arbetstid som "går förlorad", genom att värnpliktsutbildningen i högre grad ska accepteras och tillgodoräknas i det civila samhället.
Den nuvarande värnpliktsutbildningen bör ses över för att främja dess koppling till civila utbildningar på såväl gymnasie- som högskolenivå. Denna översyn och kvalitetssäkring bör beakta både teoretiska och praktiska inslag i värnpliktsutbildningen.
Tillgodoräknandet bör ske i olika former beroende på befattning och innehåll i värnpliktsutbildningen. Värnpliktsutbildning med en civil motsvarighet bör således resultera i civila certifikat och intyg samt gymnasie- eller högskolepoäng där detta kan vara relevant.
Vi föreslår att Utbildningsdepartementet och berörda myndigheter i samverkan med Försvarsdepartementet verkar för att värnpliktsutbildningen, beroende på befattning och innehåll, ska kunna komplettera den ordinarie gymnasieutbildningen och de nyinrättade lärlingsprogrammen - alternativt att den ska kunna tillgodoräknas som ett tredje eller fjärde gymnasieår.
Värnpliktsutbildningen borde också kunna ge högskolepoäng i bland annat ledarskap, pedagogik, moral och etik samt sjukvård.
Ungdomarna utgör Sveriges framtid. Sverige behöver ett framtida försvar. Vad är då rimligare än att främja ungdomars möjlighet att tillgodoräkna sig de teoretiska och praktiska moment samt den erfarenhet som värnpliktsutbildningen erbjuder? Svensk säkerhetspolitik och utbildning måste anpassas för framtiden!
Rolf K Nilsson
Isabella Jernbeck