Samverkan för global konkurrenskraft

Sverige kan klara sig bra i en global värld, men det kräver ett smidigare och vitalare samarbete mellan politiker och företag - gärna i nätverks- eller projektform. Det skriver småföretagaren Peter Thore från Mjölby.

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2007-08-10 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Globaliseringen går snabbt, mycket snabbt. Det finns all anledning för alla att fundera över vilka effekter en öppen värld innebär. Inte bara för oss som individer, utan också när det gäller möjligheter och frågeställningar som kan tänkas dyka upp. Många oroas över vad som händer på andra sidan jordklotet nu när den globala marknaden har nått även dit - till Kina och Indien. Men faktum är att när nu marknaden når dit så når även jobben dit, och med dem även lönerna och välfärden/välståndet, även om det inte går över en natt.

Att svenska företag som flyttar till andra länder har hamnat i blickfånget i media är kanske ingen nyhet. Men vad som inte visas lika ofta i media är alla våra företag som redan idag arbetar och levererar på en internationell marknad. Många av dessa företag finns lokalt, de är ofta inte så stora företag, men de har i sin verksamhet skapat möjligheten att hitta nya exportmarknader tack vare globaliseringen. Ofta handlar det inte heller om att jobb försvinner från Sverige - tvärtom. Företag vittnar om att de, just för att de kunnat lägga viss produktion i ett annat land, så har de fått möjlighet att investera i och utveckla företaget, och därmed anställt fler här hemma i Sverige.

Sverige har med andra ord full möjlighet att vinna på globaliseringen. Men ska Sverige och svenska företag lyckas fullt ut med att dra nytta av en öppen värld, att skapa fler jobb och lyckas med konststycket att växa så behövs det inte bara snabba beslut inom dessa företag, utan även snabba beslut i det politiska livet.

Flexibilitet är ett värdeord som företagen på 80- och framförallt 90-talet fick lära sig att leva med när det gällde att omorganisera sin verksamhet för att överleva. Det är kanske dags att vi hittar nya system och skapar en flexibel inställning till frågor som vi måste lösa, det kommer att vara avgörande för vår fortsatta välfärd. Det är kanske här den största utmaningen ligger, att hitta nya regionala/lokala mötesplatser mellan företag, fackliga parter och politiken - kanske tillfälliga för att lösa en viktig fråga. Vi måste alltid lyssna och se nyttan av varandra - Sverige är ett litet land som är beroende av att kunna exportera. Vi får inte heller glömma bort att satsa på forskning.

Vi ser vad som hände i Haparanda när Ikea etablerade sig där - ett lyckat exempel på samarbete mellan företagare och politik. Vi får hoppas att Skänninge får samma trend som Haparanda när nu ÖB har öppnat sitt största varuhus i Sverige i staden.

Branscher och företag som lyckats på den globala arenan är till exempel jordbruksprodukter med Väderstad Verken, it med WM-Data, mekanik med Termoregulator, hushållsprodukter med Electrolux, säkerhet med Securitas, läkemedelsindustrin med AstraZeneca, sportindustrin med Stadium, fordonsindustrin med Volvo och Scania, möbelindustrin med Ikea med flera. Men vi behöver fler företag som kan nå ut på den globala marknaden och bygga välfärd för oss i Sverige. Nu är konkurrensen global och då måste våra beslut fattas i det perspektivet.

Peter Thore

Läs mer om