Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och Skatteverket är tre av landets största statliga myndigheter. Många medborgare har behov av att kommunicera med alla tre myndigheterna i olika frågor. Dels för att få ett fullgott stöd från samhället och dels för att kunna få heltäckande besked från oss.
De tre myndigheterna tillhör också de mest "spridda" i landet. Vi har alla ett omfattande kontorsnät.
IT-revolutionen har förändrat förutsättningarna för myndigheternas service till medborgarna. Såväl Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen som Skatteverket är inne i ett omfattande förändringsarbete - där webbtjänster, telefonkundtjänster i rask takt förbättrar servicen till medborgarna.
Den snabba uppbyggnaden av webbtjänster är den ena sidan av vår utveckling. Den andra sidan tar sin utgångspunkt i att det finns betydande grupper där de elektroniska tjänsterna inte är fullgoda för att den enskilde ska uppleva trygghet med servicen. För dessa grupper är det personliga mötet av stor vikt, vilket vi självfallet har med i vår planering.
För att klara såväl den snabba moderniseringen som kraven på personliga möten är samverkan mellan myndigheter den naturliga lösningen. Samverkan ger oss möjlighet att möta kunder på fler platser i landet än vad vi annars skulle kunna göra. Det ökar dessutom kvaliteten i den service vi förmedlar.
Det handlar om samling kring den enskilde för att ge ett så gott stöd som möjligt. Vi skapar nu handläggande enheter som var för sig - med grund i de olika specifika lagstiftningarna - fattar beslut i enskilda ärenden.
I måndags var det dags för nästa kontor med det här konceptet att öppna, den här gången i Mjölby. Under kommande år kommer ett stort antal nya kontor där myndigheterna samarbetar att växa fram.
Vi har tolkat vårt uppdrag så att det ska vara lätt att ha att göra med Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och Skatteverket. Vi är medvetna om att så inte alltid har varit fallet tidigare. Därför är vår absoluta strävan att försöka förenkla så långt det är möjligt för den enskilde medborgaren eller företagaren.
Den gemensamma kundfronten växer nu fram i första hand mellan Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Skatteverket. Vi ser det som en stor framgång. Samtidigt är vi väl medvetna om att det finns utrymme för fler myndigheter att ansluta sig för en ännu bättre service till medborgarna.
Vi som företrädare för tre av landets största myndigheter är övertygade om att vi måste gå vidare på vägen mot förenkling och bättre service till medborgarna. Våra gemensamma kontor som nu öppnar runt om i landet är ett första bidrag till detta.
Lena Liljebäck, Arbetsförmedlingen
Curt Malmborg, Försäkringskassan
Mats Sjöstrand, Skatteverket