Kollektivtrafiken hotas av akut bussförarbrist. Turer kan ställas in och människor tvingas stå och vänta på bussar som inte kommer.
Redan i dag finns stora behov av att anställa bussförare. Situationen kommer att förvärras av pensionsavgångar och skärpningen av EU:s kör- och vilotidsregler för yrkesförare.
De nya reglerna medför att förarna måste köra kortare pass och att det måste anställas fler förare. Bara under de närmaste åren måste 5 000 nya bussförare anställas.
Åtgärder måste sättas in nu. När bussresenärerna kommer för sent till jobbet för att det inte finns förare väljer de som kan bilen. Då kan regeringen sätta in vilka åtgärder den vill för att försöka stärka kollektivtrafikens konkurrenskraft i syfte att minska klimatutsläppen.
Ett förtroende tar sekunder att rasera - men år att bygga upp.
Tiotusentals ungdomar går arbetslösa. Många av dem skulle, som en del av regeringens jobbpolitik, kunna få jobb som bussförare. Branschen vill därför införa en gymnasieutbildning för bussförare parallellt med att föraråldern sänks.
EU:s lagstiftning gör det möjligt att sänka körkortsåldern för buss till 18 år för att locka yngre till yrket.
Tyvärr vill regeringen inte ta tillvara denna möjlighet när EU:s regler för yrkesförarkompetens ska inarbetas i svensk lagstiftning. Skälet är att yngre förare är överrepresenterade vid trafikolyckor.
Detta stämmer, men statistiken gäller yngre personbilsförare. Dessutom har det inte hindrat regeringen att tillåta 18-åringar att köra lastbil.
Till det kommer att det är mycket tveksamt om det går att dra slutsatser om yngre bussförare som efter tre års utbildning kör buss professionellt hela dagarna från statistik som gäller bilister som på sin höjd kör privat någon timme per dag efter en vanlig kort körkortsutbildning.
Den tyska delstaten Baden-Württemberg har gjort försök med sänkt åldersgräns till 18 år för förare som genomgått en särskild gymnasieutbildning. Den oberoende utvärderingen av försöket visar att de unga förarna fick höga betyg för säker och ansvarsfull körning.
Vinnarna med förslaget är många. Resenärerna får en tillförlitligare kollektivtrafik. Många ungdomar får jobb. Utsläppen av klimatgaser minskas. Andelen kvinnor i bussföraryrket ökas.
Det är nu Näringsdepartementet har möjlighet att undvika den kommande bussförarbristen.
När resenärerna väl står och väntar på bussar som inte kommer är det för sent.
Vad tänker du göra infrastrukturminister Åsa Torstensson?
Jan-Erik Kjellberg
Hans-Erik Haag