Satsa både på tåg och flyg

Ostlänken behövs, men det gör flyget också. Det skriver kommunalråden LENA MICKO, (s), och MATS JOHANSSON, (s), i en replik till SSU:arna som vill att tåget ska konkurrera ut flyget.

Linköping2008-08-15 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

SSU pläderar för en kraftfull satsning på höghastighetståg som ska knyta samman våra tre storstäder (Corren 26/7). Det är ett viktigt framtidsprojekt för att få ett samband mellan Sveriges fyra storstadsregioner av snabba kommunikationer. Vi hoppas verkligen att det första steget mot detta tas i den sedan länge utlovade infrastrukturpropositionen när nu också folkpartiet är positiva till en sådan satsning.

Sverige attraherar alltfler turister. För att fortsätta utveckla den livskraftiga och växande turist- och besöksnäringen behövs goda kommunikationer. Mest intresse koncentreras till vägar och järnvägar som finansieras av staten. Sjöfart och flyget får mindre uppmärksamhet, trots att den utländska turismen är mycket beroende av dessa. Kryssningsresandet ökar alltmer och flyget behövs till exempel för att nå Lappland som besöksmål.

På Linköpings flygplats har nyligen öppnats en mycket populär linje till Amsterdam. Den attraherar resenärer eftersom Schiphol är en av Europas allra största flygplatser med ett flertal destinationer till hela världen. Men förbindelsen är också bra för att den öppnar Östergötland för hela världens turister.

För Östergötland är det enskilt viktigaste projektet i den kommande infrastrukturproppen att det blir ett klartecken för Ostlänken. På regional nivå samarbetar politik och näringsliv på ett positivt sätt för att förverkliga projektet. Just med tanke på den stora enighet som finns blir finansminister Borgs motstånd mot Ostlänken och höghastighetstågprojektet ytterst märkligt. Men det gäller att säkerställa goda betingelser även för svenskt flyg i höstens infrastrukturproposition. Under den senaste tioårsperioden har kommunernas insatser för att garantera en bra flyginfrastruktur ökat kraftigt. Hundra miljoner i direkt stöd till icke-statliga flygplatser och lite pengar till stöd för regionalpolitiskt angelägen trafik är på tok för lite.

Ett gott samspel mellan olika transportsätt är vägen till framgång. Även om det kommer en kraftig satsning på höghastighetståg i september så kommer det att dröja till framemot år 2020 innan Ostlänken står klar. Goda kommunikationer behövs särskilt väl i ett perifert beläget land som Sverige med långa avstånd. Låt därför välkomna beslut om höghastighetståg kompletteras också med bra villkor även för flyg och sjöfart!

Lena Micko

Mats Johansson

Läs mer om