Volvo var tidiga i miljöracet, men prioriterade ner det för stadsjeepar och traditionella, bränsleslukande stora sedaner och kombibilar. Det gav ett par års god försäljning, men redan då varnade vi för att SUV:ar var en tillfällig nyck. Volvos nye vd ger oss rätt, på Paris bilmässa tidigare i oktober erkände han att "Vi skulle varit snabbare att satsa på nya miljömotorer".
Sjukdomsinsikt är nödvändig för tillfrisknande och därför är uttalandet välkommet. Lika långt har inte Metalls gamle ordförande Göran Johnsson kommit. Han går nu ut i debatten och säger att "Jag ångrar inte att jag tog strid mot miljörörelsen och miljöminister Anna Lindh på 90-talet". Hur många försvunna jobb och onödiga ton koldioxid har det inneburit - och hur kan vi vara säkra på att dagens fackföreningsledning agerar mer framtidsinriktat?
Volvo har skyllt sitt usla resultat på låg dollarkurs, höga råvarupriser och allt dyrare bensin. Men det har drabbat hela bilindustrin, och nästan inga andra befinner sig i en så prekär situation. Märkena Volvo utpekar som konkurrenter - Audi, BMW och Mercedes - går mycket bättre. De har nämligen satsat på miljö. Mercedes äger Smart, BMW äger Mini - två märken som visar att det går att ta bra betalt för en mindre men trendig bil, och Audi följer snart efter.
Om något år släpper Volvos snåldieslar ut mindre än 100 gram koldioxid per kilometer, i Smart-klass fast bilarna är fyr- eller femsitsiga. Därtill har man ett brett etanolbilsutbud och gasbilen gör troligen comeback i Volvohandeln fastän tillverkad externt. Längre fram väntar laddhybrider och kanske rena elbilar. Med mer inflytande för miljöfolket och mindre för facket hade framtiden varit här tidigare.
Det som är dåligt för Volvo är dåligt för Sverige. Så vi håller tummarna för en snabb omställning, helst med en annan ägare med bättre möjlighet att investera i utsläppsminskande, intäktsökande teknik. Under tiden ska Volvohandlarna runt om i landet leva, med ett svårsålt modellutbud. Lösningen finns i den numera lagliga efterhandskonverteringen. I åratal har Volvohandlarna prånglat ut bränsleslukande S60, V70 och S80. Ta tillbaks dem och ge dem ett nytt liv, som etanol- eller biogasbilar! Klimatpåverkan minskar med upp till 85 procent och sinande inkomster drygas ut. Det som är bra för miljön kan vara räddningen för Volvohandeln.
I en kris finns möjligheter, men det gäller att se dem. Snabbast att ställa om vinner, från gårdagens resursslösande, plånboksvittjande och bensinslukande bilar till morgondagens gröna bilism. Volvo lägger krutet på miljöarbetet nu och skäms nog i hemlighet över de stadsjeepar man måste försöka prångla på oss ett par år till. Med en samarbetsinriktad miljörörelse och fackförbund som slutar försvara nittiotalets misstag kan Volvo lyckas.
Mattias Goldmann
Jakob Lagercrantz