Satsningar på flyg och tåg i Linköping

Efter tolv magra år då s-regeringar inte satsade på regionens infrastruktur är det nu upp till bevis för alliansregeringen. Det skriver PAUL LINDVALL, m, kommunstyrelsens ordförande i Linköping.

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2007-12-18 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Annika Lillemets (mp) vill inte satsa på flyg i Linköping. Det vill däremot Lena Micko (s). Onekligen en splittrad opposition. Allians för Linköping (m, fp, kd och c) vill utveckla Linköping City Airport. Flygplatsen är viktig för näringslivet, universitet och den större regionen.

KLM som tillsammans med AirFrance utgör världens största flygoperatör öppnar två dagliga turer mellan Linköping och Amsterdam. Skyways fortsätter samtidigt att utveckla flygförbindelserna till Köpenhamn. Flygterminalen byggs om och det skall investeras för att underlätta för flygklubbar och annat allmänflyg. Satsningarna är bra för regionens utveckling och för miljön. Miljön tjänar på att färre än idag väljer att först ta bilen till Arlanda och därifrån ta flyget till Amsterdam/Frankfurt/Paris, et cetera. Närheten till framtidens Resecentrum kommer också att underlätta ett miljömässigt samordnat resande.

Allians för Linköping satsar på miljövänlig kollektivtrafik såsom tåg. Kollektivtrafik är en viktig förutsättning för god miljö, för tillväxt och för att medborgarna skall kunna ta del av hela regionens samlade utbud. Micko (s) frågar vad jag gör för att "tåget måste gå som på räls" (14/12). Svaret är: mycket! Som ordförande i kommunstyrelsen har jag aktivt medverkat till beslutet att bygga ett helt nytt Resecentrum Öster om Stångån. Här planeras för vad som blir framtidens regioncentrum. Tveklöst det viktigaste beslutet de senaste decennierna i Linköping när det gäller att ge förutsättningar för bra och miljövänlig kollektivtrafik. Sannolikt också - under samma period - det enskilt viktigaste beslutet för Linköpings framtida gestaltning och utveckling.

Ostlänken måste förverkligas. Det är nödvändigt för regionens tillväxt och för miljön. Tillsammans med företrädare för andra regioner har jag under hösten deltagit i förhandlingar med regeringens förhandlingsman Carl Cederchiöld. Uppdraget har varit finna en gemensam finansiering så att Citybanan kan förverkligas och att därmed tågtrafiken i den större Mälardals- och Östgötaregionen skall kunna nå Stockholm central. Utan en sådan lösning ingen Ostlänken. Sannolikt finns det nu ett färdigt avtalsförslag före helgerna!

Staten måste satsa avsevärt mer på infrastruktur. Vid moderaternas partistämma medverkade jag och många andra till ett stämmobeslut med den innebörden. Socialdemokraterna i opposition vill tydligen också satsa på infrastruktur. Den socialdemokratiska regeringstiden innebar annars för vår region "tolv magra år" - tolv år med mycket begränsade satsningar på infrastruktur. Alliansregeringen måste nu upp till bevis. Det är dags att satsa på framsynta investeringar för tillväxt och miljö. Ostlänken måste tidigareläggas och framtidens Resecentrum måste förverkligas.

Paul Lindvall

Läs mer om