Sätt sista datum för bensinbilen

Bensinbilar bör sluta säljas 2015 och vara borta från vägarna 2030, skriver fyra miljödebattörer.

Det är dags att helt avskaffa besinbilen, skriver författarna. Foto: Jurek Holzer/Scanpix 1997

Det är dags att helt avskaffa besinbilen, skriver författarna. Foto: Jurek Holzer/Scanpix 1997

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2009-07-17 02:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sverige kan bli det första landet i världen att fasa ut fossilbilen, men det kräver beslutsamhet och en samverkan mellan samhällets aktörer. Första testet blir om nyförsäljningen av fossilbilar kan avslutas från 2015. Vi bedömer att det finns en majoritet i riksdagen för ett sådant beslut. 2030 skulle personbilssektorn kunna vara helt fossilbränslefri. En tydlig sådan inriktning gynnar svensk fordonsindustri, som är starkt miljödriven.

Saab var först i världen med att använda turboteknik i normala personbilar; en teknik som idag används för att downsiza motorer och pressa förbrukningen. Volvo lanserade sina gasbilar i mitten av 1990-talet, långt före de flesta konkurrenterna. I början av 2000-talet var Saab först att utnyttja etanolens egenskaper för att få mer motoreffekt, mindre växthuseffekt. Den senaste tiden har Volvo med sina bränslesnåla DRIVe-modeller visat att en säker mellanklassbil kan dra lika lite bränsle som en tvåsitsig Smart. Runt hörnet väntar elbilar och laddhybrider från båda företagen.

Sverige är ett kunskapscenter för utvecklingen av biodiesel, laddteknik för elbilar och andra generationens etanol. Allt detta kan vi tacka en framsynt och offensiv politik för. Besluten har inte alltid gillats av bil- och oljebranschen, men i efterhand får vi konstatera att satsningen på utbyggnad av tankställen för förnybara drivmedel, delfinansieringen av biogasutbyggnad, skattereduktionen för miljöbilar och miljöbilspremien för privatpersoner alla har bidragit till att Sverige nu har världens snabbast växande miljöbilsmarknad.

Men för att behålla försprånget måste samhällets aktörer slå fast nya, långtgående och långsiktiga mål. Att fossilbränslebilarna helt försvinner från våra vägar är i linje med vad regering och riksdag redan uttalat i samband med klimatpropositionen. För att nå målet måste vi sätta upp delmål på vägen, och det mest avgörande att avsluta försäljning av fossilbränslebilar år 2015.

En bil i Sverige körs i genomsnitt i 18 år innan den skrotas. Det betyder att vi redan under denna mandatperiod, fram till år 2010, måste bryta de gångna hundra årens vanor för att nå fossilbränslefrihet till år 2030.

Kan vi skapa denna förändring, bidrar vi till att skapa en innovativ hemmamarknad för de svenska bilföretagen, som kommer att vara ett internationellt exempel och marknadsplats. Det kräver förvisso att dagens utveckling accelereras, men det ser vi redan i industrin. Vi har aldrig sett så mycket miljöutveckling inom bilbranschen som nu - låt oss se till att det fortsätter, accelererar och sker i Sverige!

Claes Västerteg (C), vice ordförande Miljö- och jordbruksutskottet

Stefan Edman, sekreterare i Oljekommissionen

Carl von Essen, generalsekreterare Global Utmaning

Jakob Lagercrantz, ordförande Gröna Bilister

Läs mer om