Jag är en av många regelbundna pendlare med Kustpilen till Linköping (och vidare till Norrköping). Vi pendlare är ett härdat släkte. I ur och skur står vi troget på perrongen och väntar på att vårt tåg ska dyka upp. Ibland kommer det, och i tid också. Men det händer ofta att det inte kommer något tåg, eller att det är försenat.
Vi pendlare har förståelse för att tåget råkar ut för lövhalka på hösten, frusna växlar på vintern, solkurvor på sommaren och allmänt haveri.
Men vi vågar faktiskt gå så långt att vi kräver att få veta att det är försening/inställt tåg på gång. Då har vi chansen att lösa kommunikationen på annat sätt. Det finns högtalarsystem på perrongen.
I går stod jag tillsammans med 50 medresenärer och väntade på 06.49-tåget. Klockan 06.50 ringde jag till kundservice för att få svaret att tåget skulle dröja 5-10 minuter. Klockan 07.10 ringde jag igen och fick svaret att tåget skulle komma om 10-15 minuter. Jag tog en buss i stället. Och missade mitt tåg till Stockholm.
Vi som bor i bushen har också viktiga arbeten att gå till och tider att passa. Verkligt oroande är det om man ser problemet ur ett långsiktigt perspektiv. Hur många vill bo kvar i Kinda om man inte kan lita på att kommunikationerna fungerar?
Kommunen betalar dyra pengar till Östgötatrafiken för att man ska sköta kollektivtrafiken och man borde kunna kräva ett minimum av service och respekt. Landsbygden är helt beroende av goda kommunikationer.
Jag tog mig en titt på Östgötatrafikens hemsida. Där kan man läsa följande:
"Vi arbetar ständigt för att din resa ska kännas så trygg och säker som möjligt. Punktlighet är dessutom en av de viktigaste kvalitetsfrågorna för kollektivtrafiken. Du som åker med oss vill naturligtvis kunna lita på att tåget eller bussen anländer på utsatt tid."
Östgötatrafiken borde läsa sina egna målstyrningsdokument lite nu och då, så att de inte glömmer bort oss. Kunderna.
Pia Tingvall