I Sverige finns i dag 17 000 doktorander och de allra flesta studerar med målet att nå en doktorsexamen. Möjligheten finns dock att avsluta efter halva tiden med en licentiatexamen. Doktorander kan i dag antas med licentiatexamen som slutmål, en möjlighet som också används frekvent av flera lärosäten. Högskoleverket presenterade nyligen resultatet av Doktorandspegeln, en enkät till 10 000 av landets doktorander. Resultatet visar att hela 69 procent av de doktorander som är antagna till licentiatexamen vill fortsätta till doktor. Det är mycket olyckligt att förstärka den stress som många doktorander enligt doktorandspegeln känner, med en osäkerhet kring slutmålet.
Möjligheten att anta till licentiatexamen som slutmål infördes år 2002, huvudsakligen därför att yrkesverksamma skulle kunna erhålla en examen utan att behöva nå doktorsexamen. I samband med förändringen var regeringen dock mycket tydlig med att licentiatantagningen inte skulle skapa ett system där antagningen sker i två steg.
I dag kan vi konstatera att licentiatantagningen inte används på det sätt som var tanken då den infördes. Andelen nyantagna till licentiatexamen var höstterminen 2007 nedåtgående, men flera lärosäten antar fortfarande en orimligt stor andel till licentiatexamen. Problemet är störst vid de tekniska fakulteterna där närmare en fjärdedel antas med denna form av antagning (Högskoleverket). Av de forskarstuderande som antogs till licentiatexamen höstterminen 2007 fanns fler än hälften vid Linköpings Universitet och vid KTH i Stockholm, där 39 respektive 37 procent var antagna enligt denna form.
En orsak till att många antas till licentiatexamen är att finansieringen från de statliga forskningsråden i många fall är treårig och inte täcker hela den fyraåriga forskarutbildningen. En viktig reform i höstens forskningsproposition skulle vara en förändring som gör dessa anslag fyraåriga.
Oavsett detta är det helt oacceptabelt att licentiatantagningen vid vissa lärosäten används som etappantagning. Genom detta slipper lärosätena det fyraåriga finansieringsansvaret och kan avsluta ett avhandlingsprojekt efter halva tiden.
Högskoleverket uppmanar i en utvärdering 2006 de lärosäten som uppvisar en "omfattande andel licentiatantagningar" att "bättre leva upp till intentionerna i högskoleförordningen och högskolelagen". Två år senare är andelen licentiatantagna fortfarande hög. Vår slutsats är att det är dags att avskaffa antagningen till licentiatexamen, och låta licentiatexamen leva vidare som en halvtidsexamen på vägen mot doktor.
Rikard Lingström
Alexander Engström
Erik Lardenäs