Skydda eleverna mot internets avigsidor

Skolor vill ofta skydda eleverna från internets avarter, men det går att göra på olika sätt. BENGT MALMQUIST, kommunansvarig hos IT-säkerhetsföretaget Clavister AB, tror att censurprogrammen är här för att stanna.

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2008-03-27 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Många upplever internet som ett träsk fullt av porr, rasism och bombrecept. Är det rimligt att våra barn och ungdomar utsätts för detta vid skolans datorer?

En rad förslag för att tackla problemet har sett dagens ljus, allt från att förlita sig till elevernas sunda förnuft, tysta överenskommelser, regelböcker, etikdiskussioner, pedagogiska samtal, olika former av kontrakt till användning av så kallade censurprogram som blockerar oönskade adresser på nätet.

I USA har det gått så långt att flera delstater har eller är på väg att lagstifta om införandet av censurprogram för offentliga datorer i skolor och bibliotek. I Sverige har vi en mer avvaktande hållning, även om den varierar mellan olika skolor.

Lärare utgår ofta från elever i sin specifika åldersgrupp när de lägger fram sina lösningsförslag. Faktum är att det råder väldigt olika förutsättningar om man har sjuåringar, gymnasiet eller till och med vuxenutbildningen som utgångspunkt. Både gränserna för olämpligt webbinnehåll och elevernas urskiljningsförmåga skiljer sig markant åt.

När det gäller system som blockerar oönskade webbsidor har många anfört att de skärmar eleverna även från relevanta sajter såsom vederhäftig sexualupplysning eller från radikala - men inte extrema - politiska inriktningar. Ett annat argument är att de bannlysta sidorna utgår från amerikansk moraluppfattning och inte är fullt relevanta i Sverige.

Sedan denna typ av program såg dagens ljus för cirka tio år sedan har utvecklingen gått snabbt framåt. Man behöver inte längre tillämpa samma spärrar för alla användarkategorier. Tack vare finkornig klassificering kan ett och samma system användas för olika åldersgrupper - mer strikta regler för de yngre eleverna och friare tyglar ju äldre de blir.

Man kan även hjälpa eleverna i sina moraliska och etiska ställningstaganden genom att visa en varningstext när man närmar sig antändigheternas gränser.

Ett argument som debatten så långt har bortsett ifrån är att moderna system även kan användas för att mäta vad eleverna som kollektiv betraktat faktisk besöker för typ av sajter. Det är ju först när man klart kan definiera ett problem som man kan sätta in relevanta åtgärder.

Det finns även en säkerhetsaspekt som lätt glöms bort - det är tyvärr alltför vanligt med kostsamma virusutbrott till följd av att oaktsamma eller aningslösa elever besöker dubiösa sajter. Även här har censurprogrammen en viktig roll att spela.

Även om censursystem bör införas med viss eftertanke är de här för att stanna. Vi lever trots allt i en verklighet där åtta av de tjugo mest sökta orden på internet är direkt kopplade till porr och sex.

Bengt Malmquist

Läs mer om