Det är glädjande att de politiskt ansvariga för Östgötatrafiken vet att tåg lockar fler resenärer än buss och att tågtrafiken till Västervik är viktig. Men tråkigt nog har Östgötatrafiken svenskt rekord i andel inställda tåg på järnvägar av samma kvalitet som våra länsbanor. I en artikel i Corren den 7 oktober förklarar Östgötatrafikens politiskt ansvariga Göran Ekdahl och Lars Laban Bengtsson detta föga smickrande rekord med Tjustbanans kvalitet. Men här brister Östgötatrafikens insikter om banan.
Banverket har genomfört förstärkt underhåll på Tjustbanan under flera år. Banans kvalitet har därmed ökat varje år sedan 2005. Så skyll inte inställda tåg på banans standard!
Men vi är överens med Östgötatrafiken om att det är önskvärt att höja banans standard till helsvetsad räls. Det krävs dock inte för att tågen ska kunna trafikera banan enligt tidtabellen..
Vad som i stället krävs är att Östgötatrafiken kan komma överens med verkstäderna om villkoren för de reparationer och revisioner som tågen kräver. Detta har man misslyckats med i så hög grad att det uppstått fordonsbrist i väntan på att verkstäderna ska ta sig an fordonen. Just nu står fyra av sex Kustpilentåg (Y2) på verkstad, liksom två av sex Y1. Således är sex av tolv fordon ur drift. Därför uppstår brist på tåg i trafik.
Eftersom Östgötatrafiken genom sin osmidighet saboterat tågtrafiken på länsbanorna upprepar vi vårt förslag att Kalmar länstrafikbolag ska överta ansvaret för administrationen av länsjärnvägarnas trafik från Östgötatrafiken. Järnvägstrafik är regionalpolitiskt alltför viktigt för att schabblas bort av ett destruktivt agerande länstrafikbolag.
Ulf Flodin