Slutet för Östergötlands flygplatser?

En enda flygplats i Östergötland är ett klokt sätt att möta lågkonjunkturen, skriver två professorer vid Linköpings universitet, OVE BRANDES och REINHOLD CASTENSSON.

Linköping2008-10-30 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Lena Micko och Elvy Söderström, båda (s), vill att staten ska ta ansvaret för de ökade kostnaderna för de medelstora flygplatserna (Corren 27/10). Vi anser att vår region ska satsa på en enda regionflygplats innan man börjar tala om statliga bidrag.

Företagen drar nu snabbt ner på kostnaderna, vilket även drabbar resebranschen. Sterlings konkurs är bara början. Det är svårare än någonsin att driva fyra utrikeslinjer från två olika flygplatser i Östergötland. Risken är att vi kan stå helt utan utrikesförbindelser innan den pågående lågkonjunkturen är slut.

Passagerarantalet har glädjande nog gått upp för båda östgötaflygplatserna sedan de fick nya utrikesförbindelser. Men glädjen kan bli kortvarig. Alla flygbolag har stora ekonomiska problem. Flygningar ställs in när det inte finns tillräckligt många passagerare. Med ett penndrag kan flygbolagen stryka Norrköping och Linköping från sina linjenät.

Den ekonomiska kalkylen för att jämföra två flygplatser med en är enkel. Om man slår ut de fasta kostnaderna för en enda regionflygplats på varje landning eller på varje passagerare eller fraktton så blir det billigare än för två flygplatser. Antalet passagerare blir knappast väsentligt färre eftersom avståndet inte är längre än 45 km mellan Kungsängen och Linköpings flygplats. Den restiden är väsentligt kortare än vad flygresenärerna har från Stockholms centrum till Arlanda eller från Hisingen I Göteborg till Landvetter.

Miljöaspekterna talar också för koncentration till en regionflygplats. Fler passagerare i varje plan ger lägre utsläpp. Markfordonen som håller banorna i ordning och kör interntransporter släpper i stor sett ut dubbelt så mycket föroreningar med två flygplatser som med en.

Norrköping/Kungsängen och Linköpings flygplats kommer trots den statliga utredaren Christina Rogestams förslag att gå miste om statsbidragen. Förlusterna är cirka 20 miljoner kronor per flygplats och år. De kommer inte att minska år 2009. Är det vettigt att konkurrera med kommunernas skattepengar tills en, eller båda städerna, blir av med sina utrikeslinjer?

Det märkligaste är att företagen och Östsvenska handelskammaren inte kan samla ihop sig till ett ställningstagande för en flygplats. Om Linköpings universitet och storföretagen i länet sätter press på politikerna så får vi kanske behålla utrikesflyget. Utan detta kan man inte ta begreppet Fjärde storstadsregionen på allvar.

Två begravningar i stället för ett bröllop, är vad de politiskt ansvariga riskerar i sitt spel med ca 50 miljoner kronor i skattepengar inför 2009.

Ove Brandes

Reinhold Castensson

Läs mer om