För att stärka små och medelstora företags exportmöjligheter har regeringen beslutat att införa ett exportlån. Produkten skall minska risken för småföretag att exportera och möjliggöra för dem att ta sig an stora affärer.
En halv miljard kronor har avsatts för exportlånet, som skapats i samverkan mellan våra exportfrämjande organisationer Exportkreditnämnden, AB Svensk Exportkredit, Almi Företagspartner, Exportrådet och Swedfund.
För många företagare kan steget till export ses som svårt, riskfyllt och krångligt. Man känner inte den nya marknaden, valutarisker tillkommer, en stor exportorder innebär kanske att företaget måste investera i utbyggd produktion här hemma, ett växande företag måste kanske organisera om sin verksamhet. Exportlånet och sammanhängande tjänster gör att detta steg blir betydligt mindre.
Lånet skall förmedlas av Almi Företagspartner, som kan fatta beslut om lån upp till tio miljoner kronor. Almi tillför dessutom kunskap till företag som vill växa och därför behöver förnya sin ledning, organisation eller göra investeringar för att klara stora order. Exportrådet tillför kunskap om export, berörda marknader och hjälp att etablera företaget på utländsk marknad. Exportkreditnämnden svarar för garantier och Svensk Exportkredit för kapitalförsörjningen. En särskild fördel med Exportlånet är att det kan ges i utländsk valuta och därigenom minska risken för företaget. Det nya Exportlånet omfattar lån från en miljon kronor och uppåt. Lånet lämnas på helt marknadsmässiga villkor och skall komplettera andra kommersiella alternativ.
Bakgrunden till Exportlånet är att Sverige är ett av världens mest internationaliserade länder. Det är väl känt att 10 storföretag står för 40 procent av exporten. 100 företag svarar för två tredjedelar av vår export. Exporten utvecklas positivt, men är så koncentrerad att statistiken blir känslig för enskilda företags och produkters framgång i andra länder. Enkelt uttryckt ser vi en nivå där nästa generations lastvagnar måste bli framgångsrik för att inte exportsiffrorna skall påverkas.
Kärnan i problemet är att alltför få små företag direktexporterar. En förklaring kan vara att deras tillväxt på hemmaplan under många år har bromsats av ett bristande näringsklimat. En del småföretag är inriktade på lokal marknad, andra är underleverantörer till företag som exporterar, men ytterligare andra skulle kunna exportera men klarar idag inte att ta sig an så stora affärer som det kan bli frågan om, eftersom de saknar kapital och kunnande för sådan expansion.
Sverige har en hög, men allt lägre andel av världshandeln. Det finns skäl att fördjupa bilden av svensk export. För att bättre förstå utvecklingen antar regeringen idag direktiven till en utredning som på djupet skall analysera svensk exportutveckling. Det är i linje med regeringens prioritering att stärka Sveriges internationella konkurrenskraft och stärka företagsklimatet på hemmaplan. Dessutom skall vi förstärka samverkan mellan de olika aktörer som verkar för att hjälpa småföretag att utvecklas.
Kravet på småföretag att internationalisera kommer att öka, eftersom kravet på underleverantörer är att följa med i globaliseringen. Jag vill inte se en utslagning av svenska underleverantörer. Exportlånet är viktigt för att skapa ökade internationaliseringsmöjligheter för fler små och medelstora företag.
Sten Tolgfors